Чувам те
национална платформа за превенцију насиља у школама
Чувам те
  • Најновији текстови
  • Тема месеца
  • Актуелне обуке
  • Видео
  • Контакт
  • О нама

    Чувам те

    • О националној платформи за превенцију насиља које укључује децу
  • Шта је насиље?

    Шта је насиље и врсте насиља

    • Шта је насиље?
    • Физичко насиље
    • Психичко насиље
    • Сексуално насиље
    • Експлоатација деце
    • Дигитално насиље
    • Социјално насиље
    • Трговина људима
    • Насилни екстремизам
    • Занемаривање и немарно поступање
    • Злоупотреба детета и ученика
    • Вршњачко насиље
    • Насиље у школи

    Поступање у случају насиља

    • О Тиму школе за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
    • Мере које установа предузима у зависности од нивоа насиља над дететом/учеником
    • Ситуације када се укључују друге установе

    Питања и одговори

    • Најчешћа питања и одговори на једном месту
  • Актуелности

    Информативни текстови

    • Сви текстови
  • Обуке

    Едукација о превенцији насиља

    • Онлајн обука за ученике
    • Онлајн обуке за запослене
    • Онлајн обуке за родитеље
    • Циљ онлајн обука
  • Контакт

    Будимо у контакту

    • Контактирајте нас
Контакт
  • Instagram
  • Facebook
  • L
  • +
  • -
Национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
...јер,
заједно
смо јачи!
Кликни овде и ПРИЈАВИ НАСИЉЕ

Одаберите категорију:

  • Сви текстови
Штампа стране Пошаљи страну
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови

Искуства из школе - Како можемо бити актери у превенцији вршњачког насиља чија су мета ученици са сметњама у развоју и инвалидитетом?

Важност учешћа ученика у животу школе, а посебно учешћа у превенцији насиља препозната је, између осталог, кроз рад ученичких парламената и вршњачких тимова. То подразумева да ученици буду информисани о свему што је важно за њихово функционисање у школи и да се мишљење ученика о различитим темама уважава од стране одраслих у школи. Зато ученички парламент и вршњачки тим имају значајну улогу и у осмишљавању превентивних активности и у решавању конкретних ситуација вршњачког насиља.

Многе школе имају развијену праксу вршњачких тимова за превенцију и интервенцију у случајевима дискриминације, насиља и злостављања. Када је реч о вршњачкој дискриминацији или насиљу над ученицима са сметњама у развоју и инвалидитетом, постоје бројни начини укључивања ученика, а најчешћи је вршњачка помоћ и подршка у учењу. Међутим, не треба заборавити да су и у социјалним ситуацијама стратегије деце и младих ефикасније него стратегије одраслих. Деца и млади са сметњама у развоју и инвалидитетом желе да знају да нису сами и да подршку могу добити од својих вршњака. Тако ће стећи пријатеље и уклопити се у заједницу. Тако ће избећи одбацивање, етикетирање, називање погрдним именима, па и физичко насиље или ће им бити лакше да овакве изазове превазиђу, уколико се догоде.

У настојању да омогућимо што ширу подршку  остваривању права свих ученика на образовање и припреми свих ученика за живот у заједници, излистаћемо неке видове ангажовања ученика на ширењу инклузивне културе у школи, превазилажењу стереотипа и предрасуда о ученицима са сметњама у развоју и инвалидитетом и превенцији вршњачког насиља над овим ученицима. Овакве активности доприносе превазилажењу погрешно усвојених образаца и развијању отворености ка различитостима, сагледавању проблема из угла ученика са сметњама у развоју, омогућавају деловање на ученике да развијају однос солидарности и међусобне помоћи, доприносе развоју позитивног начина комуникације, оснажују ученике да говоре о проблемима етикетирања, искључивања, изопштавања.

Једна од пракси коју смо у школи у којој радим заједнички развијали јесте Вршњачки тим за подршку инклузији. Тим је формиран у оквиру једног школског пројекта који се бавио инлузивним образовањем, а чинили су га ученици посебно отворени за прихватање различитости и спремни да пруже подршку и помоћ другима. Вршњачки тим се најпре посветио сопственом учењу о инклузивном образовању, снимању стања, упознавању ученика са сметњама у развоју и инвалидитетом и њихових потреба за подршком у школи, а затим је направио акциони план у циљу промоције инклузије, прихватања различитости, укључивања свих ученика у различите школске активности и превазилажења предрасуда и ангажовао се на реализацији акционог плана. Ученици су, такође, помагали и наставницима у пружању подршке ученицима у учењу. Наравно, чланови Вршњачког тима су и ученици са сметњама у развоју и инвалидитетом, јер само заједно можемо да делујемо.

Ево неких активности које су реализовали ученици – чланови Вршњачког тима за подршку инклузији и које могу да вам помогну у осмишљавању сличних начина подршке и превенције дискриминације и насиља чија су мета ученици из осетљивих група, уз обавезно учешће свих ученика  у вашим школама:

  • Непосредне или он-лајн промотивне акције у школи у циљу упознавања свих ученика са појмом инклузивног образовања, потребама за доступношћу образовања, уважавањем различитости и добитима за све ученике (коришћење флајера, беџева, видео прилога...);
  • Радионице на часовима одељењског старешине – обука чланова Вршњачког тима као водитеља радионица у одељењима ученика млађих разреда – радионице на теме – инклузија и инклузивно образовање, врсте сметњи у развоју (игре улога), предности вршњачког учења, ненасилна комуникација...
  • Креативне радионице и продаја продуката на школским вашарима – израда продуката који су у фокусу ученичких интересовања уз учешће ученика са сметњама у развоју;
  • Игре без граница и спортска такмичења у којима могу учествовати и ученици са сметњама у развоју и инвалидитетом;
  • Приредбе, ивенти и разне манифестације у школи уз посебне одговорности у организацији и реализацији за ученике са сметњама у развоју и инвалидитетом;
  • Ученички форум театар (драматизација типичних ситуација у школи у којима су представљене различите позиције ученика са сметњама у развоју и инвалидитетом, са дискусијом);
  • Приказивање едукативних филмова о инклузивном образовању на часовима одељењског старешине или изборних предмета и снимање кратких ученичких филмова, уз подршку педагога, психолога, наставника информатике;
  • Активности секција у којима равноправно учествују сви ученици, у циљу јачања самопоуздања и развијања сарадње међу ученицима (например, шаховска секција кроз коју се посебно подржавају ученици из осетљивих група);
  • Кампови у сарадњи са извиђачком организацијом или другим организацијама младих који укључују све ученике;
  • ... (додајте нове идеје)

Веома је важно да ове активности не буду наметнуте од стране одраслих, већ да у њиховом иницирању, осмишљавању и реализацији учествујете ви, уз подршку наставника, педагога, психолога, директора.

Добит од организовања оваквих активности или вашег ангажовања у вршњачком тиму није само добит ученика са сметњама у развоју и инвалидитетом. Оваквим активностима допринећете изградњи подстицајне средине у својој школи за учење и развој и безбедно окружење за све ученике. Учешће у њима помоћи ће вам да се и сами осећате пријатно, да употпуњујете знања и развијате компетенције (комуникацијске вештине, сарадња и тимски рад, предузетништво, решавање проблема) које ће вам бити неопходне за будући свет рада и даље образовање.

Пише Милена Васић, педагог, саветник-спољни сарадник за инклузивно образовање, ШУ Пожаревац

Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.

Photo : Shutterstock
Photo : Shutterstock
Поделите овај текст:
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Photo : Shutterstock
    Зашто је важно да се информишемо о инклузивном образовању и боље упознамо ученике са сметњама у развоју и инвалидитетом...
  • Photo : Shutterstock
    Шта школа треба да уради када се вршњачко насиље деси ван њених просторија?
  • Photo : Shutterstock
    Како разумно и са емпатијом разговарати са адолесцентом
  • Photo : Shutterstock
    Пример из праксе: Школски форум театар у Пољопривредно-хемијској школи „Др Ђорђе Радић“ Краљево
  • Photo : Shutterstock
    Пример из праксе: Какве последице вербално насиље оставља на ученика?
  • Photo : Shutterstock
    Пример из праксе: Како стати на пут дигиталном насиљу?
  • Photo : Shutterstock
    Искуство из праксе: Како спречити вршњачко насиље у школама?
  • Photo : Shutterstock
    Позитиван пример из праксе: ЖИВА БИБЛОТЕКА У ПОЉОПРИВРЕДНО-ХЕМИЈСКОЈ ШКОЛИ “ДР ЂОРЂЕ РАДИЋ”, КРАЉЕВО
  • Photo : Shutterstock
    Депресивни адолесцент у школском окружењу
  • Интервју са Зораном Милачићем, директором Центра за заштиту одојчади, деце и омладине Звечанска
    Интервју са Зораном Милачићем, директором Центра за заштиту одојчади, деце и омладине Звечанска
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу



  • Влада Републике Србије

  • Канцеларија за ИТ и еУправу

  • Министарство просвете, науке и технолошког развоја

  • Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

  • Министарство за бригу о породици и демографију

  • Министарство унутрашњих послова

  • Министарство здравља

  • МТТТ

  • ЦЗОДО Звечанска

  • Национална дечија линија

  • Удружење "Друг није мета"

  • Кампстер

Мапа сајта
Политика приватности
  • Instagram
  • Facebook

Веб презентација jе лиценциранa под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 Србија