Чувам те
национална платформа за превенцију насиља у школама
Чувам те
  • Најновији текстови
  • Тема месеца
  • Актуелне обуке
  • Видео
  • Контакт
  • О нама

    Чувам те

    • О националној платформи за превенцију насиља које укључује децу
  • Шта је насиље?

    Шта је насиље и врсте насиља

    • Шта је насиље?
    • Физичко насиље
    • Психичко насиље
    • Сексуално насиље
    • Експлоатација деце
    • Дигитално насиље
    • Социјално насиље
    • Трговина људима
    • Насилни екстремизам
    • Занемаривање и немарно поступање
    • Злоупотреба детета и ученика
    • Вршњачко насиље
    • Насиље у школи

    Поступање у случају насиља

    • О Тиму школе за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
    • Мере које установа предузима у зависности од нивоа насиља над дететом/учеником
    • Ситуације када се укључују друге установе

    Питања и одговори

    • Најчешћа питања и одговори на једном месту
  • Актуелности

    Информативни текстови

    • Сви текстови
  • Обуке

    Едукација о превенцији насиља

    • Онлајн обука за ученике
    • Онлајн обуке за запослене
    • Онлајн обуке за родитеље
    • Циљ онлајн обука
  • Контакт

    Будимо у контакту

    • Контактирајте нас
Контакт
  • Instagram
  • Facebook
  • L
  • +
  • -
Национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
...јер,
заједно
смо јачи!
Кликни овде и ПРИЈАВИ НАСИЉЕ

Одаберите категорију:

  • Сви текстови
Штампа стране Пошаљи страну
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови

Превенција насиља кроз лепе речи

Насиље је постало главлана тема готово у свим школама. У решавање овог проблема или боље рећи друштвеног изазова укључени су сви актери школског живота-одељењске старешине, наставници, стрична служба и директори. Стиче се утисак да што више говоримо о насиљу оно је све  присутније.

              Потребно је говорити и радити на отклањању узрока и спречавању самог чина насиља, а мање о последицама истог. У медијима  се врло често потенцира реч „насиље“у многобројним превентивним радионицама ( „Стоп насиљу“ и сл.) Сврсиходније би било користити позитивне формулације, и наслове радионица попут: топле пахуљице, весела учионица, кутија лепих жеља, речи љубави, мој пријатељ…

  Кључна карика у борби против вршњачког насиља је превенција. 

Са ученицима се говори о вршњачком насиљу на часовима одељењског старешине, разним предавањима и радионицама, што је значајно у превенцији насиља, али искуство говори да се ширењем лепих порука постижу значајнији резултати у превенцији истог.

Циљ у превенцији насиља је да се ученици науче правилима понашања, уче да превладају свој егоцентризам, да сачекају, саслушају друга, уче се правилима игре. Посебно су значајни часови српског језика, грађанског васпитања и верске наставе, на којима деца уче да искажу своја осећања, да аргументују свој став, да изразе тешкоће са којима се суочавају. Ученици се на тим часовима, а посебно на часовима одељењског старешине уче да препознају проблеме у комуникацији, уче се позитивној комуникацији, уче се контруктивним начинима решавања проблема, ненасилном решавању конфликата, толеранцији и емпатији према другима. 

Потребно је да кроз наставне и ненаставне активности, омогућимо ученицима да остварају себе као другачије личности, да се науче извињавати, да буду толерантни, да науче да решавају проблеме, да помогну пријатељима. Потребно је да у току планирања рада на превенцији насиља ослушнемо шта деца воле и желе, шта их чини срећним и шта их зближава. Добро би било да њихове идеје претворимо у стварност, нпр. организујемо маскембал, Новогодишњи базар, кутије са лепим порукама ...активности које их зближавају и чине срећним.

У радионицама би било добро укључити младе студенте, волонтере који ће радити са децом на тему другарства, пренети им своја искуства, јер ће ученици на тај начин активно и кроз игру учити, а и пријемчивије им  је усвајање знања од млађих људи, њима генерацијски ближим. Тако ће најбоље схватити праве животне вредности, а самим тим допринети и томе да насиље у мањој мери буде изражено.

Вербално насиље може се избећи речима подршке, а не кроз наглашавање појма „насиље“, упућивањем лепих речи и кроз јединствену заједницу.

Суштина је да постоји одсуство емпатије код деце, недововољно посвећивање родитеља; због присуства технике деца све више постају асоцијална, не проналазе себи другове и не проводе слобдно време у игри једни с другима. 

Кроз лепе речи, кроз дружење, заједничке активности и радионице свако ће имати прилике да искаже себе, покаже се у најбољем светлу, чиме ће се смањити потреба на привлачење пажње негативаним начином понашања а у исто време ће се подстаћи развој емпатије и осећања заједништва.

Аутор текста је Јелена Марковић, просветни саветник у Школској управи Зајечар.

Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.

Photo: Shutterstock
Photo: Shutterstock
Поделите овај текст:
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Photo: Shutterstock
    Добар пример сарадње школе и родитеља у превенцији вршњачког насиља
  • Photo: Shutterstock
    Превенција сексуалног насиља у школи
  • Photo: Shutterstock
    Како да реагује ученик/ца када је сведок дигиталног насиља?
  • Photo: Shutterstock
    Шта је позитивно родитељство?
  • Photo: Shutterstock
    Од такмичења до ривалства
  • Photo: Shutterstock
    На који начин разговарати са родитељима када се утврди да дете трпи насиље у породици?
  • Photo: Shutterstock
    Значај породице за социјализацију детета
  • Photo: Shutterstock
    Пример из праксе - Програм “Јаке породице”
  • Photo: Shutterstock
    Дечија права и одговорности – Примери из праксе
  • Photo: Shutterstock
    Развој дигиталних компетенција код деце
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу



  • Влада Републике Србије

  • Канцеларија за ИТ и еУправу

  • Министарство просвете

  • Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

  • Министарство за бригу о породици и демографију

  • Министарство унутрашњих послова

  • Министарство здравља

  • Министарство информисања и телекомуникација

  • ЦЗОДО Звечанска

  • Национална дечија линија

  • Удружење "Друг није мета"

  • Кампстер

Мапа сајта
Политика приватности
  • Instagram
  • Facebook

Веб презентација jе лиценциранa под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 Србија