Текст је припредила Јелена Тасић, педагог у Економско-трговинској школи у Врању и саветник-спољни сарадник за заштиту од насиља.
Правилником о протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и замеравивање ( ''Сл.гласник РС'', бр 46 од 26. јуна 2019, 104 од 31.јула 2020. ), трговина људима дефинише се као облик насиља.
Трговина људима је врбовање, превожење, пребацивање, скривање или примање лица, путем претње силом или употребом силе или других облика присиле, отмице, преваре, обмане, злоупотребе овлашћења или тешког положаја или давања или примања новца или користи да би се добио пристанак лица које има контролу над другим лицем у циљу експлоатације.
Најчешћи облици трговине људима су: Сексуална експлоатација; Радна експлоатација; Принудни брак; Принудно просјачење; Принуда на вршење кривичних дела; . Трговина органима; Нелегално усвојење.
Правилником је дефинисано да је превенција насиља, злостављања и занемаривања, као један од приоритета у остваривању образовно-васпитног рада и да се планира развојним планом и саставни је део годишњег плана рада. Установа је у обавези да програмом заштите од насиља, злостављања и занемаривања одређује мере и активности које обезбеђују развијање и неговање позитивне атмосфере, безбедно окружење. Програмом заштите дефинишу се превентивне и интервентне активности, одговорна лица и временска динамика њиховог остваривања.
Школе су дужне да обазбеде услове за сигурно и подстицајно одрастање и развој ученика, да осигурају заштиту од свих облика, насиља, злостављања и занемаривања, без обзира да ли се насиље догађа у школи или установа има сазнања о томе да су ученици изложени некој врсти насиља и/или да се над њима врше кривична дела. Трговина људима је један од најкомплекснијих и најтежих облика насиља и кривично дело коме деца и млади могу да буду изложени. Овај задатак школе обухвата превенцију и интервенцију, подршку за физички, психички, социјални опоравак и (ре)интеграцију ученика који је био изложен било ком облику трговине људима.
Од суштинске важности је унапређивање компетенција наставника и стручних сарадника за рано препознавање у школи и правовремено реаговање уколико је ученик потенцијална жртва трговине људима. Како су наставници и стручни сарадници у свакодневном контакту са ученицима, међу првима могу да уоче неке од знакова који указују на повећан ризик или потенцијалну укљученост ученика у неки од облика трговине људима. Благовремено откривање и препознавање фактора ризика и могућности да ученик постане део ланца трговине представља основ за правовремено реаговање и адекватну интервенцију. Наставници и стручни сарадници превентивним активностима могу да едукују ученике и младе, да им укажу на феномен трговине људима, како да препознају трговце људима, најчешће начине врбовања, коме да се обрате када имају сазнања о трговини људима као и на који начин се заштити од тровине људима.
Приликом реализације превентивних активности посебно је битно едуковати ученике на тему безбедна понашања у различитим ситуацијама (путовање, упознавање непознатих особа, огласи за посао, интернет и др). Повезати превенцију дигиталног насиља као једног од начина врбовања. (као ресурс школе могу користити филм "Реци не" који је настао у кампањи Министарства унутрашњих послова (Одсек за високотехнолошки криминал) и Еуропола у циљу превенције сексуалног злостављаља деце на интернету https://youtu.be/wgkDk2VjYho
У реализацији превентивних активности школе могу:
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.