Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Vesti
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
    • Partneri
    • Korisni linkovi
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Institucionalno nasilje
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja

    Vesti

    • Vesti
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Prijava nasilja

    Prijava nasilja

    • Formular za prijavu nasilja
    • Provera statusa prijave nasilja
    • Video uputstvo - Kako prijaviti nasilje?
  • Statistika

    Statistika nasilja koja uključuje decu

    • Statistika nasilja koja uključuje decu
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte sa nama
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Deca i mladi
Čitaj mi

- Vršnjačka podrška i uloga vršnjačkog tima u prevenciji nasilja– (PRIMER IZ PRAKSE)

21. decembar 2023.

Nasilje se uvek odvija u socijalnom kontestu. Ono uvek nešto govori, ne samo o nasilniku, već i okruženju. Ostvarujući svoju vaspitnu funkciju škola utiče na suzbijanje nasilja i na socijalizaciju učenika. U tom procesu ne treba zanemariti uticaj koji vršnjaci mogu imati jedni na druge. Jedna od ideja vršnjačke podrške sastoji se u tome da se učenici od petog do osmog razreda, kroz obuku sa mentorom,  osposobe za izvođenje edukativnih radionica sa učenicima od prvog do četvrtog razreda osnovne škole. Ako se učenicima omogući da svoja interesovanja i potrebe ispolje i zadovolje u školskom kolektivu, smanjuje se opasnost od različitih negativnih uticaja koji mogu da poremete njihov pravilan razvoj.

U osnovnoj školi „Boško Đuričić” u Jagodini, Program zaštite učenika od nasilja, zlostavljanja , zanemarivanja, sprečavanja diskriminacije i prevencije drugih oblika rizičnog ponašanja detaljnije razrađuje preventivne aktivnosti. Preventivne aktivnosti na suzbijanju nasilja ostvaruju se kroz: redovnu nastavu,odeljenjsku zajednicu, slobodne nastavne i vannastavne aktivnosti , kroz rad učeničkih organizacija kao što su Učenički parlament i Vršnjački tim.

Škola u svom sastavu ima 38 odeljenja, 909 učenika. Učenički parlament škole, koji broji 20 članova, tradicionalno svake godine uzima  aktivno učešće na Konferenciji učeničkih parlamenata centralne Srbije . Ove školeske godine, konferencija je održana 20.oktobra u Smederevu sa temom: „Uloga đačkog parlamenta u prevenciji ekstremnog ponašanja u školi“. U okviru ove teme bilo je više prezentacija i radionica ,a Učenički parlament pripremio je prezentaciju pod nazivom „Društvene mreže kao pokretač nasilja“ koju je predstavio na samoj konferenciji. U planu je da se tokom ove školske godine ova tema prezentuje u odeljenjima  naše škole.

 Vršnjački tim škole čini po jedan predstavnik iz svakog odeljenja starijeg školskog uzrasta. Kroz interaktivne vršnjačke radionice, koje učenici od petog do osmog razreda realizuju u svim odeljenjima od prvog do  četvrtog razreda , zajednički razmatraju probleme sa kojima se suočavaju i pronalaze mehanizme za njihovo rešavanje.

Cilj rada Vršnjačkog tima je aktivno učešće učenika u aktivnostima i radionicama, kroz koje stiču znanja, iskustva i veštine neophodne za iniciranje i aktivno učešće u smanjenju nasilja u školi. Učešćem u radu Vršnjačkog tima, učenici su motivisani da se bave prevencijom nasilja u školi. Svojim aktivnostima razvijaju poštovanje dečijih prava, toleranciju, drugarstvo, uvažavanje i empatiju, kao i osećaj timskog duha, osećanja zajedništva, ali i jačanje kritičnosti i suprotstavljanje neprimerenim načinima ponašanja u školi. Osmišljeno vođenje odeljenske zajednice na pomenute teme kroz realizaciju radionica doprinosi razvoju poželjnih oblika ponašanja. Izborom tema prilagođenih uzrastu učenika, savladavanjem određenih veština i znanja kroz edukativne radionice  uspostavljaju se skladni i konstruktivni socijalni odnosi. Radionice koje stariji učenici u školi drže za svoje mlađe drugare podstiču socijalnu integraciju- uspostavljanje odnosa drugarstva, prijateljstva i saradnje sa vršnjacima i odraslima u školi, razvijanje tolerancije za različitosti. U toku školske godine članovi Vršnjačkog tima u parovima realizuju radionice: „ Drvo dečjih prava“, „Prijateljstvo“, „Svest o sebi - Međusobne razlike i sličnosti“, „U učionici – o nasilju“ u svim odeljenjima od prvog do četvrtog razreda, po urađenom rasporedu i u skladu sa aktuelnim programima rada odeljenjskih zajednica.

Koordinatori i mentori Vršnjačkog tima su  ujedno i članovi Tima za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja. Tim za zaštitu u saradnji  sa koordinatorom Vršnjačkog tima i odeljenjskim starešinama prvog, drugog, trećeg i četvrtog razreda prati  aktivnosti Vršnjačkog tima i realizaciju  radionica sa učenicima mlađeg školskog uzrasta. U holu škole, redovno se  promoviše rad Vršnjačkog tima , kroz uređene panoe i izložbu produkata rada sa održanih radionica. Takođe, članovi Vršnjačkog tima učestvuju u praćenju učenika mlađih razreda tokom vannastavnih aktivnosti (sportskih takmičenja, književnih susreta, učešća na likovnim i literarnim konkursima i priredbama povodom obeležavanja važnih datuma, izrade tematskih plakata i postera, poseta pozorišnim predstavama i ustanovama kulture).

Zadaci Vršnjačkog tima za rad sa učenicima:

1. pohađanje obuke  za  realizaciju radionica radi sticanja znanja i veština neophodnih za komunikaciju sa učenicima od prvog do četvrtog razreda;

2. razvijanje saznanja o sebi, o sopstvenim osećanjima i potrebama, svesti o ličnom identitetu i osobenosti, samopoštovanja i samopouzdanja kod učenika;

3. organizovanje aktivnosti  učenika  na časovima odeljenjske zajednice u saradnji sa odeljenjskim starešinama i koordinatorom Vršnjačkog tima;

4. podsticanje  učenika na kulturno ponašanje u različitim životnim situacijama;

5. razumevanje i primenjivanje pravila lepog ponašanja u školi;

6. korišćenje osnovnih pravila komunikacije uz poštovanje sagovornika;

7. podsticanje socijalnog saznanja, razumevanja i prihvatanja međusobnih razlika;

8. realizovanje plana rada Vršnjačkog tima;

9. praćenje učenika mlađeg školskog uzrasta tokom poseta, izleta i kulturnih manifestacija;

10. saradnja sa koordinatorom Vršnjačkog tima;

11. pripremanje prezentacije o aktivnostima Vršnjačkog tima;

12. prikupljanje dokumentacije o realizovanim radionicama, kao i produkta rada učenika;

13. izveštavanje Tima za zaštitu o realizovanim obukama, radionicama i sastancima.

Na početku školske godine biraju se novi članovi iz svih odeljenja učenika petog razreda i eventualno drugih odeljenja šestog, sedmog ili osmog razreda ukoliko neko od učenika nije u mogućnosti da nastavi sa angažovanjem u Vršnjačkom timu.

Škola ima razrađene procedure i kriterijume za izbor učenika Vršnjačkog tima.

Procedure i kriterijume za izbor učenika Vršnjačkog tima možete pogledati u prilogu.

Tekst je pripremila Gorica Miletić,savetnik spoljni saradnik za zaštitu od nasilja.

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.

 

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Deca i mladi
  • Od posmatrača do podrške: Uloga vršnjaka u sprečavanju nasilja
    Od posmatrača do podrške: Uloga vršnjaka u sprečavanju nasilja
  • Izvor: Canva
    Tišina boli: Zašto oni koji trpe nasilje ćute i kako da ih čujemo?
  • Izvor: Canva
    Međunarodni dan dece žrtava nasilja – 4. jun
  • Nova obuka za učenike: Spreči konflikt pre nego što počne!
    Nova obuka za učenike: Spreči konflikt pre nego što počne!
  • Izvor: Canva
    Kako čitanje obogaćuje vokabular i poboljšava komunikaciju kod dece?
  • Izvor: Canva
    Svetski dan zdravlja: Kako izgraditi zdrave navike kod dece i mladih?
  • Izvor: Canva
    Mećunarodni dan za eliminaciju rasne diskriminacije: Kako stati na put rasnoj diskriminaciji?
  • Sport i deca: Kako fizička aktivnost doprinosi fizičkom, mentalnom i socijalnom razvoju?
    Sport i deca: Kako fizička aktivnost doprinosi fizičkom, mentalnom i socijalnom razvoju?
  • Foto: Canva
    Petarde nisu za decu! Bezbednost je uvek na prvom mestu!
  • Foto: Canva
    Metode motivisanja učenika, prilagođene današnjim generacijama
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

  • Ministarstvo pravde

  • Kabinet ministarke bez portfelja

Mapa sajta
Obaveštenje o obradi podataka o ličnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija