Sa prelaskom u svet odraslih tinejdžeri se bore na razne načine. Kod određenog broja njih prihvatanje indentiteta zrele osobe može da dovede do pobune protiv naredbi starijih i protiv društevnih zahteva. Taj bunt mladih poprima brojne oblike i često izaziva zbunjenost roditelja.
Međutim, buntovništvo moramo posmatrati kao fazu odrastanja svake osobe i da u periodu adolescencije budemo podrška deci, moramo imati razumevanja, strpljenja, ali i "granicu" šta se, i koliko može i sme dozvoliti u ponašanju deteta.
Adolescent zna da više ne želi da bude tretiran kao dete, ali još uvek nije siguran šta tačno i ko tačno želi da postane. Na kasnijim uzrastima, buntovništvo može da preraste u sledeća dva oblika: pobunu neusaglašenosti, protiv uklapanja u društvo i pobunu nepridržavanja, odnosno pobunu protiv autoriteta odraslih, zato moramo biti pomoć i podrška, puni razumevanja i spremni za svaki vid saradnje sa decom u periodu odrastanja i razgovora.
Na pitanje šta je adolsescencija i kakvi su izazovi sa kojima se adolescenti susreću? Na koji način im pružiti podršku odgovara pedagog Dragana Midić.
- Adolescencija kao period u razvoju od deteta ka odraslom čoveku, nosi sa sobom razne promene i izazove. Promene se ogledaju na svim poljima, počev od fizičkih, psihičkih, emocionalnih pa do socijalnih stanja i predstavlja zato jedan burni period života. Izazov je upoznati sebe, izgraditi svoj stav, preuzimati odgovornost, donositi odluke, a da sredina to prihvati - objašnjava Dragana Midić i dodaje da je podrška vrlo važna u izgradnji zdrave, zrele, odrasle osobe, osnovno je izražavanje poštovanja prema adolescentima, spremnost da se čuje njihovo mišljenje, i samo ukoliko vredi, prihvatanje određenog stava, odluke...
Dragana Midić objašnjava kako se nositi sa buntovništvom kod dece tokom odrastanja i na koji način ih možemo podržati:
- Mnogi problemi u ponašanju su deo odrastanja. Vrlo je bitno da se zna, koje ponašanje prati koji uzrast i razgraničiti šta je prihvatljivo a šta nije prihvatljivo u tom periodu. Deca žele da se osećaju važnim i bitnim i zato teže samostalnosti, ako ih odrasli u tome sprečavaju, ona postaju buntovna. U skladu sa uzrastom deca treba da imaju neke obaveze, odgovornosti... Kako bi im se pružila prilika da se osamostale, upoznaju sebe i svoje sposobnosti.
Kada je reč o tome šta sve utiče na razvoj samopouzdanja i samopoštovanja, Dragana Midić objašnjava, da se samopouzdanje i samopoštovanje izgrađuje preuzimanjem odgovornost i doživljavanjem uspeha.
- Treba verovati u sposobnosti deteta i davati mu zaduženja i obaveze u skladu sa uzrastom, nakon čeka će uslediti pohvala ukoliko je uspešno urađeno - dodaje Dragana Midić.
Kada je reč o tome kakva je i kolika uloga roditelja, nastavnika, vršnjaka kada je reč o stidljivom detetu, odnosno kako mu pomoći, na koji način ga podržati, Midić objašnjava:
Stidljivost može biti karakteristična za određeni uzrast, može biti karakterna crta ali i uzrok nekog nemilog događaja. Uticaj okoline je veliki i smatram da ne treba insistirati na otvorenosti. Uglavnom se javlja zbog nesigurnosti i nepoverenja, a prevazilazi se izgradnjom samopoštovanja i samopouzdanja - rekla je Dragana Midić.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.