Svi želimo da naša deca izrastu u dobre, nežne osobe, pune ljubavi i osećaja za druge. Ukoliko se stvari ne odvijaju po planu, pa primetimo da su mališani često negativni, odbijaju da dete, stalno se ljute, ponekad pokazuju agresivno ponašanje i razmaženost, normalno da ćemo biti zabrinuti. Međutim, to ne bi trebalo da bude razlog za brigu! Ljubaznost i lepo ponašanje se ne uče preko noći, potreban je dug period koji podrazumeva složen niz misli i ponašanja. Dete prvo mora da oseti vezu sa drugom osobom, da razume tuđa osećanja i da se identifikuje sa njima. Kroz proces učenja i spoznaje svako dete će se kretati svojim tempom, međutim postoje određene prekretnice koje se javljaju u različitim uzrastima tokom odrastanja:
Kada napune tri godine deca počinju da shvataju osećanja i emocije drugih ljudi i u kojim situacijama se javljaju. Novorođenče do 6 meseci može da opazi tuđe emocije, ali da bi ih razumelo potrebno je da prođe mnogo više vremena. Sa tri godine deca znaju da će se osetiti tužno ili besno ukoliko ne dobiju ono što žele, ali isto tako, ukoliko im se ostvari želja biće radosni i srećni. U tom uzrastu neophodno je da roditelji prate decu i način na koji doživljavaju, reaguju i ispoljavaju emocije.
Tokom ovog perioda vaše dete razvija teoriju uma, odnosno sposobnost da shvati svoje mentalno stanje i stanje drugih. Pored toga, uspostavljaju se moždane veze odgovorne za društvenu svest. Kao rezultet ovih neuroloških promena, dete počinje da pokazuje empatiju i ljubaznost. Istraživanja su pokazala da trogodišnjaci najčešće neće podeliti poslasticu sa drugima, dok većina četvorogodišnjaka hoće. Sa četiri godine kod dece se razvija mentalna svest, uključuju se na smisleniji način u grupne aktivnosti. Primetićete da su spremni da dele više nego ranije, drže se za ruke ili češće zagrle druga/drugaricu.
Kada napune pet godina deca počinju da shvataju ideju zajednice. Na primer, u ovom dobu dete će izraziti želju da učestvuje u čišćenju stola kako bi cela porodica što pre završila sa raspremanjem i uživala u filmu. Osećaj da su veoma važan član porodice pomaže deci da postanu vredni. Ohrabrite ih zadajući im sitne poslove već od treće godine (odlaganje igračaka nakon završene igre je odličan početak). Između pete i šeste godine dete postaje veštije u iskazivanju zahvalnosti. Primetićete da češće govori ljubaznim tonom „molim te“ i „hvala“. U tim situacijama, dete obavezno pohvalite, kako bi lepo ponašanje postalo sastavni deo njegove ličnosti.
Sa razvojem empatije, deca počinju da stavljaju druge na prvo mesto. Kako postaju stariji, njihova dobrota postaje sve izraženija. Međutim, ovo je i najteža prekretnica jer se polako odvajaju od detinjstva i postaju svesni mogućih razočarenja. Biti ljubazan ne košta ništa, međutim teško je savladati sopstveno osećanje tuge i ukazati čast drugima. Ova prekretnica se najčešće dešava u 7. ili 8. godini, a dočaraćemo je sledećim primerom: čestitanje drugom detetu koje je pobedilo u igri. Ovde roditelji imaju ključnu ulogu jer u tom uzrastu deca kopiraju njihovo ponašanje. Zato je neophodno da vide da ćete biti velikodušni i priznati poraz, koliko god to bilo teško u datom trenutku. To možete pokazati sledeći put kada vas dete pobedi u nekoj zajedničkoj igri – na taj način obezbeđujete dugoročnu pobedu za celu porodicu.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.