Piše Danijela Vukić Denić, pedagog u OŠ „9.oktobar“, Prokuplje i savetnik-spoljni saradnik za zaštitu od nasilja Ministarstva prosvete.
Cilj obrazovanja je da osposobi i podstakne učenike da se aktivno uključe u školske aktivnosti. Aktivnim učestvovanjem u školskim aktivnostima, učenici razvijaju širok spektar kompetencija uključujući znanje i razumevanje, tehničke i metodičke vešitne , vrednosti i stavove kao što su: tolerancija, uvažavanje i odgovornost. Obrazovanje promoviše aktivnu ulogu učenika u obrazovnom procesu, naglašavajući da učenici treba da se upoznaju sa ljudskim pravima koje razumeju i poštuju, a kroz radionice u učionicama i praktično iskustvo u školskom životu razvijaju sigurnost i primenjuju ih.
Primer preventivne aktivnosti naše škole ima za cilj razvijanje učeničke odgovornosti, značaj dogovaranja kao prevenciju nasilju.
Čas odeljenjske zajednice Dečija prava i odgovornosti
Aktivnosti i koraci za realizaciju časa:
(Nastavnik zajedno sa učenicima nabraja desetak smešnih/ružnih posledica nepridržavanja pravila)
2. Zamislite školu u kojoj se ne bi poštovala dogovorena pravila. Kako bi ta škola izgledala?
(Nastavnik zajedno sa učenicima nabraja desetak smešnih/ružnih posledica nepridržavanja pravila)
Već duže vreme se družim sa jednom drugaricom. Ona je predsednik našeg odeljenja. Kada ona nešto predloži, svi to prihvate, kao da se plaše nje, a onda dođu meni i kažu da je bezobrazna.
Tada im kažem da i ja želim da svi u odeljenju zajednički donosimo odluke. Ja se stalno bunim, ali ne vredi kad je ostali slušaju.
Pred rođendan drugarice iz odeljenja, dogovarali smo se za poklon. Pričali smo o tome da joj kupimo knjigu o cveću. Na sastanku odeljenjske zajednice ona je predložila da kupimo sliku. Insistirala je da se kupi ono što je ona zamislila. Svi su ćutali i na kraju pristali na ono što je rekla. Ja sam se iznervirala i ispričala joj šta su drugi rekli o njoj i kako bi voleli da se odlučuje. Očekivala sam da će me ostali podržati. Oni su ćutali. Nisam mogla da verujem.
Kako vam se sviđa priča? Šta je ovde dobro, a šta loše u odeljenju?
(Javlja se ko hoće i iznosi svoje mišljenje.)
(Na polovini table nastavnik zapisuje Dečija prava koja učenici nabroje i dopunjuje onim pravima koja nedostaju.)
(Na drugoj polovini table zapisuje obaveze učenika koje oni nabrajaju i dopunjuje obavezama koje nedostaju.)
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.