Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Vesti
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
    • Partneri
    • Korisni linkovi
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Institucionalno nasilje
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja

    Vesti

    • Vesti
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Prijava nasilja

    Prijava nasilja

    • Formular za prijavu nasilja
    • Provera statusa prijave nasilja
    • Video uputstvo - Kako prijaviti nasilje?
  • Statistika

    Statistika nasilja koja uključuje decu

    • Statistika nasilja koja uključuje decu
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte sa nama
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Internet i društvene mreže
Čitaj mi

Digitalne veštine učenika – Da li znamo baš sve (o)na internetu?

2. mart 2022.

Učenici iz Srbije vlastite veštine digitalne pismenosti procenjuju kao iznadprosečne.

Prosečna ocena na pet grupa digitalnih veština kreće se u rasponu od 6,7 do 8,6 (na skali od 1 do 10). Najniža prosečna ocena jeste na veštinama kreiranja sadržaja u digitalnom formatu (6,7), zatim slede informacione i veštine pretraživanja informacija (7,7), veštine korišćenja mobilnih uređaja (8,0), operativne veštine (8,6), dok je najviša prosečna ocena na socijalnim veštinama (9,2).

Kada je reč o informacionim, veštinama kreiranja digitalnih sadržaja i korišćenja mobilnih uređaja, utvrđene su polne razlike u korist učenika. Učenici koji više vremena provode na internetu boljim procenjuju svoje digitalne veštine.

Procena vlastitih digitalnih veština pozitivno korelira sa uzrastom, sa jednim izuzetkom, a to je korišćenje programskog jezika. Ovo je jedina veština u kojoj se mlađi učenici osećaju kompetentnije nego stariji.

  • Iako većina ispitanih učenika smatra da poseduje dobro razvijene digitalne veštine, moramo imati na umu da samoprocena, kao takva, nije pouzdan pokazatelj aktuelnog nivoa razvoja digitalnih veština.
  • Veštine procenjivanja informacija sa interneta učenici smatraju najslabije razvijenim (u odnosu na preostale četiri grupe digitalnih veština), što je u skladu sa nalazima dobijenim u drugim istraživanjima (međunarodnim i domaćim) u kojima je vršena direktna procena digitalnih veština učenika. Iz ovoga proizilazi da je neophodno dodatno raditi na jačanju kompetencija učenika za pronalaženje, selekciju i procenjivanje informacija na internetu, kao i generalno, na razvoju veština kritičkog mišljenja (ne samo u digitalnom kontekstu). Ove veštine mogu se sticati u okviru različitih školskih predmeta.
  • Neophodno je mnogo više raditi na veštinama kreiranja sadržaja u digitalnom formatu, što je jedan od ključnih aspekata digitalne pismenosti.
  • Posebnu pažnju zaslužuje nalaz da postoje polne razlike u samoproceni digitalnih veština koje su više izražene u mlađim uzrastima. Iako, u proseku, provode isti broj sati na internetu (s tim što u mlađim uzrastima dečaci provode više vremena, a u starijim devojčice), dečaci se osećaju digitalno kompetentnije.

Ovo otvara pitanje vrste aktivnosti na internetu (devojčice više koriste društvene mreže, dečaci znatno češće igraju video-igre), ali i tradicionalnih polnih razlika, u smislu da se dečaci osećaju superiornije u svemu što se tiče tehnologije i tehničkih nauka, što kasnije utiče i na izbor profesije.

Učenje programiranja u školskom kontekstu doprinelo je da se učenici osećaju kompetentnije u tom aspektu digitalne pismenosti. Nalaz se odnosi na učenike koji pohađaju Informatiku i računarstvo kao obavezan predmet u 5. i 6. razredu osnovne škole. To nam ukazuje da se veštine digitalne pismenosti ne stiču spontano, samim korišćenjem, već je neophodno podučavati ih u okviru obaveznog obrazovanja.

  • Podučavanje veštinama digitalne pismenosti (u formalnom kontekstu) neophodno je sprovoditi od početka i tokom čitavog ciklusa obaveznog obrazovanja i to ne samo u okviru obaveznog predmeta Informatika i računarstvo, već i u okviru drugih školskih predmeta.

Rezultati istraživanja o deci na internetu u Srbiji preuzeti od strane „Deca Evrope na Internetu“ i Nacionalnog kontakt centra za bezbednost dece na Internetu.

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.

Photo : Shutterstock
Photo : Shutterstock
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Internet i društvene mreže
  • Izvor: Canva
    Međunarodni dan, dan bezbednog interneta: Kako zaštititi decu i mlade u digitalnom svetu?
  • Photo: Canva
    Digitalne zamke: Kako zaštititi sebe i svoje najbliže od nesvesnog otkrivanja privatnih podataka?
  • Photo: Canva
    Digitalna pismenost u obrazovanju: Alati i veštine za vaspitače i nastavnike budućnosti
  • Foto: Canva
    Šta treba da znate ako dozvolite deci da imaju profile na društvenim mrežama?
  • Foto: Canva
    Digitalna zaštita na Internetu- Šta su kolačići
  • Foto: Canva
    Istraživanje “Čuvam te”: Skoro 31.000 ljudi učestvovalo u anketi za unapređenje edukativnog dela platforme „Čuvam te”
  • Foto: Canva
    Rizici koji postoje u digitalnom prostoru
  • Nivoi digitalnog nasilja
    Nivoi digitalnog nasilja
  • Foto: freepik
    Kako da reaguje dete kada je svedok digitalnog nasilja?
  • Foto: Freepik
    Uloga nastavnika kod prepoznavanja digitalnog nasilja
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

  • Ministarstvo pravde

  • Kabinet ministarke bez portfelja

Mapa sajta
Obaveštenje o obradi podataka o ličnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija