Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Vesti
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
    • Partneri
    • Korisni linkovi
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Institucionalno nasilje
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja

    Vesti

    • Vesti
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Prijava nasilja

    Prijava nasilja

    • Formular za prijavu nasilja
    • Provera statusa prijave nasilja
    • Video uputstvo - Kako prijaviti nasilje?
  • Statistika

    Statistika nasilja koja uključuje decu

    • Statistika nasilja koja uključuje decu
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte sa nama
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Deca i mladi
Čitaj mi

Kako da škola bude više od mesta za učenje?

23. septembar 2024.

U današnje vreme obrazovno-vaspitni proces je u velikoj meri usmeren na obrazovnu ulogu i ostvarivanje obrazovnih ciljeva i ishoda. Sa druge strane, postoji velika potreba da se kroz školovanje utiče na razvoj širokog spektra veština koje će učenicima omogućiti prilagođavanje na promenljive okolnosti, da razvijaju inovativna rešenja za probleme, da budu lideri u svojim oblastima, da budu istrajni, usmereni na ostvarivanje ciljeva, ali istovremeno i timski igrači koji prihvataju različitosti i spremni su na saradnju, suočavanje sa stresom, izazovima i neuspehom. Učenje kritičkog mišljenja, razvijanje karaktera, upornosti, hrabrosti i kreativnosti trebalo bi da budu centralni elementi u obrazovanju i vaspitanju za savremeno doba.

Nastavni predmeti imaju svoje specifičnosti, ali istovremeno pružaju puno prostora za različito vaspitno delovanje. Vaspitanje učenika trebalo bi da se fokusira na razvoj kritičkog mišljenja, kreativnosti, samostalnosti i samopouzdanja, sticanje veštine kako se uči, postavljaju i ostvaruju ciljevi učenja, podsticanje radoznalosti i istraživačkog duha, empatije i saosećanje prema drugima, negovanje moralnih vrednosti poput poštenja, odgovornosti i tolerancije.

Neke od ključnih vrednosti i polazišta neophodnih za podršku celovitom razvoju ličnosti deteta, na kojima se zasniva i vaspitno delovanje, jesu:

  • Poštovanje i uvažavanje sebe i drugih, prihvatanje različitosti.
  • Odgovornost za preuzimanje obaveza i zaduženja, poštovanje pravila i normi, kao i prihvatanje posledica svog ponašanja.
  • Saradnja i sposobnost da se radi sa drugima, da se deli i pomaže pri ostvarivanju ciljeva, da se rešavaju konflikti na miran način, kao i da se doprinosi zajedničkim ciljevima.
  • Kreativnost, stvaranje novih ideje i rešenja, uživanje u učenju i istraživanju, umetničkom izražavanju.
  • Solidarnost i briga o drugima, sposobnost da se oseća i pokazuje saosećanje i podrška, da se učestvuje u humanitarnim i dobrotvornim akcijama, kao i da se zastupaju interesi i vrednosti zajednice.

Različiti nastavni predmeti i sadržaji nude bogatstvo materijala za podsticanje kritičkog mišljenja, kreativnosti i samostalnosti kod učenika.

Davanje prostora za postavljanje pitanja, analizu informacija i samostalno dolaženje do zaključaka pomaže učenicima da razviju veštine potrebne za donošenje informisanih odluka i rešavanje problema u različitim situacijama.

Interdisciplinarni pristup zahteva od nastavnika da planiraju i realizuju nastavu koja je zasnovana na projektnom učenju, temama, problemima ili pitanjima koja su značajna za učenike i njihovo okruženje.

Integrisanje digitalne tehnologije u nastavu može da unapredi učenje i podstakne kreativnost. Korišćenje veštačke inteligencije (AI) i drugih tehnoloških inovacija i kanala učenja koji su bliski deci mogu biti korisni alati u učenju i podučavanju, a istovremeno omogućavaju razumevanje da se digitalna tehnologija može koristiti za istraživanje, kreiranje, saradnju i zajednički rad i učenje i da u toj sferi važe sve usvojene norme koje doprinose dobrim međuljudskim odnosima.

Način na koji je organizovan rad u učionici može značajno da doprinese vaspitnoj funkciji škola. Oblici rada treba da budu raznovrsni i prilagođeni različitim potrebama, interesovanjima i mogućnostima dece, da budu zanimljivi i motivišući za njih. Postavljanje pitanja, traženje različitih izvora informacija i razgovor o razmišljanjima i zaključcima pomaže učenicima da sagledaju različite perspektive i budu kritičniji prema informacijama koje dobijaju. Osnaživanje učenika da diskutuju, iznose svoja viđenja, dogovaraju se i pregovaraju pomaže učenicima da razvijaju veštine komunikacije i predstavljanja. Kroz rad u paru i grupi deca se uče saradnji, samokontroli, odgovornosti, kritičkom mišljenju, rešavanju problema i mnogim drugim socijalno-emocionalnim veštinama.

Interaktivno i kooperativno učenje su dva pristupa učenju koja se zasnivaju na saradnji i komunikaciji između učenika. Oni imaju za cilj da podstaknu aktivno učešće učenika u nastavnom procesu, da razviju socijalne i kognitivne veštine, da povećaju motivaciju i zadovoljstvo učenjem, da unaprede razumevanje nastavnog sadržaja i da doprinesu njihovom ličnom i socijalnom razvoju.

Efikasno učenje se dešava na mnogo načina. Neki učenici dobro uče direktno od nastavnika, drugi bolje uče samostalno. Jedna od efikasnijih tehnika aktivnog učenja je vršnjačko učenje. Ova vrsta učenja podstiče komunikaciju i saradnju i pomaže učenicima da učvrste svoje znanje učeći jedni druge.

Tekst je preuzet iz vodiča „Vaspitanje u funkciji dobrobiti i celovitog razvoja dece – Vodič za zaposlene u ustanovama osnovnog i srednjeg obrazovanja i vaspitanja“.

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje ili bilo koji drugi oblik nasilja to možete da prijavite OVDE.

Foto: Freepik
Foto: Freepik
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Deca i mladi
  • Nova obuka za učenike: Spreči konflikt pre nego što počne!
    Nova obuka za učenike: Spreči konflikt pre nego što počne!
  • Izvor: Canva
    Kako čitanje obogaćuje vokabular i poboljšava komunikaciju kod dece?
  • Izvor: Canva
    Svetski dan zdravlja: Kako izgraditi zdrave navike kod dece i mladih?
  • Izvor: Canva
    Mećunarodni dan za eliminaciju rasne diskriminacije: Kako stati na put rasnoj diskriminaciji?
  • Sport i deca: Kako fizička aktivnost doprinosi fizičkom, mentalnom i socijalnom razvoju?
    Sport i deca: Kako fizička aktivnost doprinosi fizičkom, mentalnom i socijalnom razvoju?
  • Foto: Canva
    Petarde nisu za decu! Bezbednost je uvek na prvom mestu!
  • Foto: Canva
    Metode motivisanja učenika, prilagođene današnjim generacijama
  • Nova obuka za učenike: Trgovina ljudima - Prevencija, prepoznavanje, prijava i podrška. Zašto je važno da o ovom pričamo?
    Nova obuka za učenike: Trgovina ljudima - Prevencija, prepoznavanje, prijava i podrška. Zašto je važno da o ovom pričamo?
  • Kako zaštiti dete od diskriminacije u predškolskoj ustanovi ili školi?
    Kako zaštiti dete od diskriminacije u predškolskoj ustanovi ili školi?
  • Šta je dobrobit dece i kako je podržati?
    Šta je dobrobit dece i kako je podržati?
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

  • Ministarstvo pravde

  • Kabinet ministarke bez portfelja

Mapa sajta
Obaveštenje o obradi podataka o ličnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija