Autori teksta su Zlatica Jović, diplomirani psiholog i prosvetni savetnik Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja - Školska uprava Novi Sad i mr Maja Petakov Vucelja, psiholog u OŠ „Žarko Zrenjanin“, Novi Sad i savetnik - spoljni saradnik za zaštitu od nasilja Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
Deca najlakše uče uz pomoć aktivnosti i sadržaja koji su im bliski (Petakov Vucelja, 2003).
- Pričanje priča– deca obožavaju da slušaju priče odraslih koji se odnosi na period kada su oni bili deca. Pričajte, na primer, deci ko vam je bio omiljeni nastavnik, zašto vam je ta osoba bila omiljena, na koji način je predavala gradivo. Setite se neke konkretne lekcije iz predmeta koji je predavao taj nastavnik, i predstavite detetu samu lekciju na način koji je primenjivao vaš nastavnik.
Predstavite deci svoje tehnike učenja koje ste primenjivali kao dete ili i kasnije (na primer: Ako ste vizuelni tip, i pamtite gradivo u vidu slika, možda ste pravili MENTALNI FILM, koji možete predložiti i detetu da primenjuje. Odnosno, detetu se može predložiti sledeće: „Za svaki pasus zamišljaj slike ili obrati pažnju na slike iz knjige. U posebnoj svesci možeš da napraviš strip za lekciju tako što ćeš za svaki pasus nacrtati jednu ili više slika. Naravno, izgled crteža nije bitan. U toj svesci (svaštari), napiši svojim rečima objašnjenje ispod svake slike. Ako si auditivni tip (lakše učiš slušanjem), glasno ponavljaj lekciju, kako bi sebe čuo.“
SAVET: probudite i negujte dete u sebi!
- Pričajte jezikom deteta-decentrirajte se –kada detetu želite nešto da objasnite, pričajte tako da vas dete razume. Odnosno, pokušajte da se ubacite u „cipele“ deteta. Ponovo se vratite u detinjstvo i razmislite na koji način ste uspevali da razumete neki sadržaj kada ste imali isto godina kao i dete.
SAVET: ne zaboravite moć decentracije!
- Pokažite empatiju- ako primetite da dete teško savladava određene sadržaje, nije preporučljivo da se ljutimo na njega. Na taj način će izgubiti motivaciju i želju da savlada prepreku. Pokažimo mu empatiju i razumevanje. Ako je i vama gradivo nepoznato, zajedno sa detetom se dogovorite o mogućim načinima za rešavanje problema. Jedan od mogućih načina je i korišćenja interneta, motivisanje deteta da zatraži pomoć prijatelja, zajednički odlazak u biblioteku, muzej, pozorište...
SAVET: uvek verujte u kapacitete svog deteta!
- Koristite humor smeh i igru- poznato je da se za ceo život pamte one situacije koje su obojene humorom. Za ovo mogu da vam posluže omiljene dečije igračke. Plišani meda, na primer, može da bude u vašim rukama, a lutka u obliku dečaka/devojčice, na primer, može da bude u rukama deteta. Detetova igračka je učitelj, vaša je učenik. Dete, koristeći materijal iz udžbenika, može da vam postavlja razna pitanja u vezi sa gradivom. Vaši odgovori mogu da budu odlični, polovični ili da se pravite da ništa ne znate na smešan, duhovit način. Uloga detetove igračke je da prezentuje pravilan odgovor.
SAVET: Humor, smeh i igra su lekoviti!
- 5. Postavite jasna pravila igre- zajedno sa detetom postavite pravila igre. Pridržavajte se pravila i vi kao odrasli, ali podsećajte i dete na pravila igre. Vežbanjem poštovanja pravila, dete se uči da bude odgovorno, poštenju, strpljenju i poštovanju kako drugih, tako i sebe.
SAVET: „Nemojte da brinete što vas deca ponekad ne slušaju. Brinite o tome što vas uvek gledaju.” – Robert Fulgam
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.