Preduslov stvaranja pozitivne atmosfere u odeljenju je uspostavljanje poverenja, poštovanja i prijateljskog odnosa. Nastavnik je često model u komunikaciji i načinom obraćanja učenicima utiče i deluje na stvaranje pozitivne ili negativne atmosfere u odeljenju.
Evo nekoliko saveta za uspostavljanje pozitivne komunikacije i dobre atmosfere u odeljenju.
- Obraćanje učenicima treba da bude vedro i blagonaklono, tonom gestovima i rečima koje pozivaju na međusobno razumevanje i saradnju. Naredbodavno, autoritativno, kritičko, sarkastično, ironično i preteće obraćanje nije dobar način za stvaranje pozitivne atmosfere u odeljenju.
- Stavljanje na znanje učenicima da rade nešto što nam ne odgovara, komentari o njihovom ponašanju, stavovima, učenju ili izgledu pred vršnjacima najčešće izaziva kod njih bes i nesigurnost. Kažite im nasamo šta biste voleli da promene u svom ponašanju. Kada im se obratite nasamo, to može da rezultira boljim razumevanjem i održavanjem samopoštovanja.
- Prilikom obraćanja koristite prijateljske gestove. Kada im se obraćate, gledajte ih u oči. Izbegavajte pretnje prstom, unošenje u lice, ruke prekrštene na leđima...
- Zahvaljujte se učenicima za sve što urade.
- Izvinite se ako napravite grešku.
- Koristite „ja – govor“ kao način za uspostavljanje autentične komunikacije.
- Izbegavajte „javno opominjanje istih učenika“.
- Umesto isticanja nepoželjnih oblika ponašanja, korisute češće naglašavanje poželjnih ponašanja (napr. umesto „Nemojte da prepisujete“ koristite rečenicu „Radite samostalno“).
- Postavljajte pitanja umesto da kritikujete. To podrazumeva da su učenici odgovorni za svoje ponašanje (napr. recite”Jeste li spremni da počnemo s časom?” umesto “Prestanite sa pričom, čas počinje!”).
- Deca se loše osećaju kad naprave grešku i prikrivaju to često bahatim ponašanjem ili glupiranjem, zato greške ispravljamo lagano i usput.
- Željeno ponašanje se često porazumeva pa je korisno češće hvalite učenike umesto što ih kritikujemo. Posebno je korisno hvaliti trud, a ne samo rezultat koji učenik postiže.
- Humor i duhovitost kod nastavnika je često osobina koju učenici vole. Stoga je korisno imati pozitivan stav i koristiti šale i humor kao način za opuštanje (imajući u vidu naravno da šale budu odmerene i nikako ne ugrožavaju ličnost i dostojanstvo učenika)
- Za upostavljanje pozitivne atmosfere izuzetno je važno imati svest o važnosti razvoja samopouzdanja kod učenika. Stoga treba koristiti svaku prilliku da učenike podstičemo pohvalama, gestovima podrške, organizacijom aktivnosti koje doprinose razvoju samopouzdanja (napr češće koristiti „saradničke“ umesto „takmičarskih „ igara, stvarati prilike da svako pronađe aktivnost u kojoj može biti „dobar“ i da to zajedno sa učenicima slavimo i podržavamo).
Autor teksta je Vesna Radonić, samostalni pedagoški savetnik OŠ „Kralj Petar Prvi“, Beograd
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje ili bilo koji drugi oblik nasilja koje uključuje decu to možete da prijavite OVDE.