Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Vesti
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
    • Partneri
    • Korisni linkovi
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Institucionalno nasilje
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja

    Vesti

    • Vesti
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Prijava nasilja

    Prijava nasilja

    • Formular za prijavu nasilja
    • Provera statusa prijave nasilja
    • Video uputstvo - Kako prijaviti nasilje?
  • Statistika

    Statistika nasilja koja uključuje decu

    • Statistika nasilja koja uključuje decu
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte sa nama
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Čitaj mi

Kako nastavnik utiče na stvaranje pozitivne atmosfere u odeljenju

19. januar 2024.

Preduslov stvaranja pozitivne atmosfere u odeljenju je uspostavljanje poverenja, poštovanja i prijateljskog odnosa. Nastavnik je često model u komunikaciji i načinom obraćanja učenicima  utiče  i deluje na stvaranje pozitivne ili negativne atmosfere u odeljenju. 

Evo nekoliko saveta za uspostavljanje pozitivne komunikacije i dobre atmosfere u odeljenju.

  • Obraćanje učenicima treba da bude vedro i blagonaklono, tonom gestovima i rečima koje pozivaju na međusobno razumevanje i saradnju. Naredbodavno, autoritativno, kritičko, sarkastično, ironično i preteće obraćanje nije dobar način za stvaranje pozitivne atmosfere u odeljenju.
  • Stavljanje na znanje učenicima da rade nešto što nam ne odgovara, komentari o njihovom ponašanju, stavovima, učenju ili izgledu pred vršnjacima najčešće izaziva kod njih bes i nesigurnost. Kažite im nasamo šta biste voleli da promene u svom ponašanju. Kada im se obratite nasamo, to može da rezultira boljim razumevanjem i održavanjem samopoštovanja.
  • Prilikom obraćanja koristite prijateljske gestove. Kada im se obraćate, gledajte ih u oči. Izbegavajte pretnje prstom, unošenje u lice, ruke prekrštene na leđima...
  • Zahvaljujte se učenicima za sve što urade.
  • Izvinite se ako napravite grešku.
  • Koristite „ja – govor“ kao način za uspostavljanje autentične komunikacije.
  • Izbegavajte „javno opominjanje istih učenika“.
  • Umesto isticanja nepoželjnih oblika ponašanja, korisute češće naglašavanje poželjnih ponašanja (napr. umesto „Nemojte da prepisujete“ koristite rečenicu „Radite samostalno“).
  • Postavljajte pitanja umesto da kritikujete. To podrazumeva da su učenici odgovorni za svoje ponašanje (napr. recite”Jeste li spremni da počnemo s časom?” umesto “Prestanite sa pričom, čas počinje!”).
  • Deca se loše osećaju kad naprave grešku i prikrivaju to često bahatim ponašanjem ili glupiranjem, zato greške ispravljamo lagano i usput.
  • Željeno ponašanje se često porazumeva pa je korisno češće hvalite učenike umesto što ih kritikujemo. Posebno je korisno hvaliti trud, a ne samo rezultat koji učenik postiže.
  • Humor i duhovitost kod nastavnika je često osobina koju učenici vole. Stoga je korisno imati pozitivan stav i koristiti šale i humor kao način za opuštanje (imajući u vidu naravno da šale budu odmerene i nikako ne ugrožavaju ličnost i dostojanstvo učenika)
  • Za upostavljanje pozitivne atmosfere izuzetno je važno imati svest o važnosti razvoja samopouzdanja kod učenika. Stoga treba koristiti svaku prilliku da učenike podstičemo pohvalama, gestovima podrške, organizacijom aktivnosti koje doprinose razvoju samopouzdanja (napr češće koristiti „saradničke“ umesto „takmičarskih „ igara, stvarati prilike da svako pronađe aktivnost u kojoj može biti „dobar“ i da to zajedno sa učenicima slavimo i podržavamo).

 

Autor teksta je Vesna Radonić, samostalni pedagoški savetnik OŠ „Kralj Petar Prvi“, Beograd

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje ili bilo koji drugi oblik nasilja koje uključuje decu to možete da prijavite OVDE.

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
  • Izvor: Canva
    Nova obuka za nastavnike: Vaspitanje i socijalno-emocionalno učenje u funkciji dobrobiti i celovitog razvoja dece
  • Izvor: Canva
    Vršnjačko nasilje i deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom: Uloga škole i roditelja
  • Photo: Canva
    Koji pristupi i metode učenja mogu napraviti razliku u savremenom obrazovanju?
  • Foto: Freepik  
    Kako reagovati na izlive besa kod dece?
  • Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: Freepik
    Stres i sagorevanje nastavnika
  • Foto: Freepik
    Programiranje i planiranje zaštite od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
  • Foto: Freepik
    Nasilje - između propisa i prakse
  • Foto: Freepik
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: tonodiaz/Freepik
    SAVETI ZA VASPITAČE – Kako podsticati uvažavanje različitosti u vrtiću?
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

  • Ministarstvo pravde

  • Kabinet ministarke bez portfelja

Mapa sajta
Obaveštenje o obradi podataka o ličnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija