Različitosti u načinu komunikacije, učenju ili ponašanju mogu decu sa posebnim potrebama učiniti metom zlostavljanja, izolacije i diskriminacije. Zato je neophodno da škola, nastavnici, vršnjaci i roditelji aktivno rade na stvaranju bezbednog okruženja u kome će sva deca imati podršku i jednake šanse za razvoj.
Škole imaju ključnu ulogu u sprečavanju vršnjačkog nasilja kroz preventivne mere i pravilne intervencije:
Nastavnici i učenici treba da budu upoznati sa izazovima s kojima se deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom suočavaju. Kroz aktivnosti u inkluzivnom okruženju koje uključuje svako dete možemo podstaći empatiju i razumevanje.
Primer aktivnosti: Organizovanje „Dana inkluzije“ gde se kroz igre, simulacije i priče podiže svest o životu dece sa posebnim potrebama.
Program vršnjačkih medijatora može pomoći u stvaranju mreže podrške. Kada vršnjaci razumeju izazove s kojima se njihovi drugovi suočavaju, veća je verovatnoća da će pokazati empatiju, podršku i adekvatno reagovati u situacijama neprimerenog ponašanja.
Primer: Dodeljivanje „drugara podrške“ u razredu koji pomaže u aktivnostima i komunikaciji.
Primer: Primena IKT alata za olakšavanje komunikacije i učenja (aplikacije za alternativnu komunikaciju, tekst u govor).
Roditelji dece sa posebnim potrebama mogu igrati aktivnu ulogu u zaštiti svog deteta od nasilja:
Za dodatnu podršku poslušajte savete socijalne radnice Nelice Marković.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje ili bilo koji drugi oblik nasilja to možete da prijavite OVDE.