Razgovor sa roditeljima učenika koji su učestvovali u nekom nasilnom incidentu bitna je karika u proceduri vaspitnog rada sa tim učenicima. U velikom broju slučajeva nasilnog ponašanja roditelji i učenika sa nasilnim ponašanjem i učenika žrtve tog nasilnog ponašanja su obuzeti različitim neprijatnim osećanjima koja u znatnoj meri usmeravaju njihovo delovanje u neadekvatnom pravcu. Cilj prvog kontakta i razgovora sa roditeljima trebalo bi da bude usmeren na smirivanje tih njihovih osećanja i uspostavljanje racionalne saradnje usmerene na konstruktivni pristup rešavanju nastale situacije. Konačni ishod trebalo bi da bude uspostavljanje saradnje između roditelja i nastavnika koja će dovesti do pozitivne promene u ponašanju svih učenika-učesnika u incidentu. To podrazumeva da učenik koji je ispoljio nasilno ponašanje promeni to ponašanje i usvoji socijalno prihvatljivije oblike interakcije sa decom a učenik koji je doživeo nasilje povrati osećaj sigurnosti i samopouzdanja i eventualno razvije neke socijalne veštine samozaštite.
Roditelji deteta koje je počinilo nasilje u takvoj situaciji mogu da ispoljavaju jaku uznemirenost, uplašenost za posledice po njihovo dete, zbunjenost, ljutnju prema sopstvenom detetu, strah da će biti smatrani za loše i neuspešne roditelje (najčešće više toga zajedno). Zbog toga mogu da se ponašaju negativistički, odbrambeno, napadački (negiraju krivicu svog deteta, opravdavaju njegovo ponašanje, optužuju da neko zlonamerno tako govori o njihovom detetu, okrivljuju druge ili predstavljaju svoje dete kao žrtvu koja se branila,..). Mogu da budu agresivni i prema sopstvenom detetu u smislu da ih je obrukalo, izneverilo, da hoće da ga kazne na licu mesta i sl.
Roditelji detata žrtve takođe mogu da imaju slične emocije. Oni su prevashodno uplašeni za dobrobit svog deteta ali takođe mogu da osećaju bespomoćnost da zaštite svoje dete, zbunjenost, opštu uznemirenost, rezigniranost i razočaranost, agresivnost prema detetu koje je izvršilo nasilje ili nastavniku koji to nije sprečio. Odatle često proizilazi stav da će sami rešiti situaciju i zaštiti dete na svoj način, da nemaju o čemu da razgovaraju u školi i da su svi krivi za to što se desilo.
Sve ove emocije mogu da dovedu do situacije u kojoj se konfrontiraju roditelj i nastavnik/škola. U tom slučaju najviše gubi sam učenik koji je u centru dešavanja bilo kao počinilac nasilnog ponašanja bilo kao žrtva tog ponašanja. Zato bi jedan od važnih zadataka nastavnika bio da pokuša da do te konfrontacije uopšta ne dođe ili da je svede na najmanju meru. U tu svrhu neke od smernica za komunikaciju sa roditeljima podrazumevale bi sledeće:
Dalji tok saradnje i rada sa roditeljima zavisiće od prirode problema i specifičnosti učenika i trebalo bi da se sprovodi u okviru pojačnog vaspitnog rada, društveno korisnog rada i plana zaštite.
Tekst je priredila psiholog Brankica Stanojević.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.