Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Vesti
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
    • Partneri
    • Korisni linkovi
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Institucionalno nasilje
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja

    Vesti

    • Vesti
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Prijava nasilja

    Prijava nasilja

    • Formular za prijavu nasilja
    • Provera statusa prijave nasilja
    • Video uputstvo - Kako prijaviti nasilje?
  • Statistika

    Statistika nasilja koja uključuje decu

    • Statistika nasilja koja uključuje decu
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte sa nama
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Porodične teme
Čitaj mi

Saveti psihologa: Ovako ćete naučiti dete da bude samostalno i odgovorno!

8. februar 2021.

Razvijanje samostalnosti je važno još od najranijeg perioda. To je nužna karakteristika jedne zrele ličnosti, u kasnijem životu, koja se poštuje u društvu. Samostalnost nije nešto sa čime dolazimo na svet, već dete treba da je usvoji, a uloga roditelja je da mu u tome pomognu.

Na građenje karakternih crta utiče vaspitanje, čija dejstva mogu da budu negativna i pozitivna. Samostalnost je jedna od pozitivnih karakternih osobina. Ali da li će dete naučiti da bude samostalno zavisi od toga u kakvoj je porodici rođeno, kakvi su roditelji kao primer, kakva je sredina koja okružuje dete i kakva je aktivnost deteta.

Na temu koliki je uticaj roditelja i u kom periodu života dete postaje odgovorno i samostalno razgovarali smo sa psihologom Brankom Josipović Mitrović. Ona je objasnila da je razvijanje samostalnosti i odgovornosti kod deteta dugotrajan proces čiji je završetak individualan, ali i kako se na najbolji način "vežba", odnosno uči samostalnost i odgovornost.

- Nekad se za procenu razvijanja ovih karakteristika uzimaju različite starosne granice propisane zakonom kao npr. 12 godina, kada dete može da bude kod kuće bez nadzora odraslih, 16 godina, kada može da dobije vozačku dozvolu i lična dokumenta, 18 godina kada postaje odgovorno pred zakonom. Nekada su kriterijumi definisani unutar same porodice ili lokalne zajednice kao npr. samostalan odlazak u prodavnicu, grad, školu, uticaj na donošenje odluka u porodici... Samostalnost i odgovornost se mogu vežbati od najranijeg uzrasta, kada dete počinje da otkriva svet oko sebe i da istražuje. Samostalnost je najbolje učiti na kratkim, uzrastu prilagođenim zadacima kao što je npr. slaganje igračaka, oblačanje, samostalno pijenje iz čaše u najranijem uzrastu do postavljanja stola, vezivanja pertli i slično, u kasnijim uzrastima. Bitno je pohvaliti detetov trud i inicijativu i uloženi napor čak iako se ne postiže željeni.

Psiholog dodaje i da je važno ne kritikovati dete i ne kažnjavati ga ako ne uspeva da odgovori na roditeljska očekivanja o samostalnosti i odgovornosti, već greške treba koristiti kao prilike za učenje i izvlačenje pouka.

- Detetu treba pokazati da imamo poverenje u njega i dodeliti mu zadatak koji ono zaista i može da uradi, npr. ne možete trogodišnjaku reći da pokosi travu u dvorištu. Kada dete uspešno savlada jednu aktivnost, npr. ume samo da se obuje, onda se uvodi sledeća, i tako redom. Da bi deca postala samostalna, moraju stalno da pokušavaju ono što treba da nauče, uz nadzor roditelja koji se sa odrastanjem deteta smanjuje. Sa uključivanjem u kolektiv kao što je vrtić ili škola,  dete dobija i drugačije obaveze i odgovornosti van svoje porodice, zato je i ovde je bitno da roditelji ne upadnu u zamku da neguju odgovornost i samostalnost zbog drugih. Na primer kada roditelji kažu: „Nauči da vežeš pertle da ti se ne smeju drugi“ ili „Uradi domaći da te ne grdi učiteljica“. Oni treba da podstiču razvoj odgovornosti i samostalnosti radi detetovog sopstvenog razvoja.

Gradeći samostalnost i odgovornost, dete ujedno gradi i sopstveno samopouzdanje i samopoštovanje kako bi kasnije postalo funkcionalna i formirana ličnost.

- Samostalnost je nužna za život u određenoj meri, a odgovornost poželjna. Sa dovoljno samostalnosti i odgovornosti, dete je zadovoljnije sobom i ume da se nosi sa preprekama i veruje da može da ih prevaziđe - objašnjava Josipović Mitrović i dodaje savet kako da roditelji utiču na pravilan razvoj samostalnosti i odgovornosti kod dece:

- Važno je da roditelji imaju adekvatno razvijene ove osobine kod sebe samih. Najbolje se uči pokazivanjem na sopstvenom primeru, odnosno deca  najbolje i najbrže uče ugledajući se na svoje roditelje, njihovo ponašanje i reakcije. Korisno je praviti razne rasporede aktivnosti i zaduženja u okviru porodice, kako bi dete uvidelo da postoji sistem kako se raspoređuju odgovornosti i obaveze unutar porodice i da svako ima svoju ulogu u normalnom funkcionisanju porodice i domaćinstva.

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.

Foto : Shutterstock
Foto : Shutterstock
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Porodične teme
  • Izvor: Canva
    Da li ste znali da hobiji u detinjstvu utiču na uspeh u školi?
  • Izvor: Canva
    Međunarodni dan maternjeg jezika: Negujmo bogatstvo rečnika kod dece
  • Photo: Canva
    Kako postaviti granice deci: Izazovi roditeljstva između strogoće i razumevanja
  • Foto: Canva
    Kako provesti vreme sa decom i smanjiti vreme...
  • Foto: Freepik
    Da li dete treba da odrasta sa kućnim ljubimcem ili ne?
  • Koncept uzajamnog vaspitanja i obrazovanja
    Koncept uzajamnog vaspitanja i obrazovanja
  • Foto: Freepik
    Šta je liberalni vaspitni stil i zbog čega nije dobar?
  • Foto: Freepik
    Šta je autoritarni stil vaspitanja?
  • Foto: Freepik
    Šta je demokratski stil vaspitanja?
  • Foto: Freepik
    Socijalne veštine - Veštine za čitav život
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

  • Ministarstvo pravde

  • Kabinet ministarke bez portfelja

Mapa sajta
Obaveštenje o obradi podataka o ličnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija