Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Vesti
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
    • Partneri
    • Korisni linkovi
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Institucionalno nasilje
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja

    Vesti

    • Vesti
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Prijava nasilja

    Prijava nasilja

    • Formular za prijavu nasilja
    • Provera statusa prijave nasilja
    • Video uputstvo - Kako prijaviti nasilje?
  • Statistika

    Statistika nasilja koja uključuje decu

    • Statistika nasilja koja uključuje decu
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte sa nama
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Čitaj mi

Šta škola treba da uradi kada se vršnjačko nasilje desi van njenih prostorija?

10. maj 2022.

Valentina Andrejić Ristić, savetnik-spoljni saradnik za zaštitu od nasilja podelila je sa nama svoje dosadašnje iskustvo u radu sa decom i borbi protiv vršnjačkog nasilja u ovom tekstu.

Kako na samom početku navodi, škola je obrazovna i vaspitna ustanova i potrebno je da aktivnosti koje se sprovode u njoj budu usmerene u oba ova pravca.

Kada je u pitanju vršnjačko nasilje, mnogo puta je istaknuto da je prevencija najbolje oružje u borbi protiv nasilja. Kroz zanimljive aktivnosti u školi, u kojima je neophodna maksimalna aktivnost učenika, uči se o tome šta je neprihvatljivo ponašanje. I zaista, veoma često, deca čine nasilje, ne znajući da je to što rade neprihvatljivo.

Ukoliko se bilo koji oblik vršnjačkog nasilja desi u školi, postoji zakonom jasno utvrđena procedura u redosledu koraka intervencije (Pravilnik o protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje, ''Službeni glasnik RS'', br. 46/2019. i 104/2020). Međutim, iskustvo govori da škole imaju nedoumicu oko toga koje aktivnosti treba da preduzmu u situaciji kada imaju saznanje da se vršnjačko nasilje desilo van ustanove, dakle van škole i školskog dvorišta, i u vreme kada nije bilo nastave. Šta škola treba da uradi u takvoj situaciji?

Škola ima obavezu da prijavi događaj institucijama koje imaju nadležnost da u toj situaciji reaguju (policiji, školskim upravama, centrima za socijalni rad...), u zavisnosti od procene događaja, a u samoj školi se reaguje tako što se pojačava vaspitni rad sa učenicima koji su učestvovali u sukobu. Bitno je naglasiti to da škola, u ovoj situaciji, ne može da vodi nikakav vaspitno-disciplinski postupak, niti da izriče bilo kakve vaspitne mere.

U vaspitne aktivnosti uključeni su učenici, koji su učesnici sukoba, kao i njihovi roditelji. Te aktivnosti podrazumevaju razgovore sa razrednim starešinom i stručnom službom škole (pedagogom, psihologom...), organizovanje radionica, prisustvo predavanjima, medijaciju i slično, a sve u cilju vaspitnog delovanja na učenike, odnosno, stvaranja pozitivne promene ponašanja i stavova kod učenika. Cilj nam je da oblikujemo učenika tako da može razumeti svoje postupke i  proceniti šta je dobro i loše u njima, a onda i ne ponavljati društveno neprihvatljiva ponašanja, kao što je nasilje.

Ono što je najbitnije u ovakvim situacijama jeste ne zanemariti ovakve događaje i zažmuriti pred očiglednim problemima, a pod izgovorom da se nisu desili ''pod mojim krovom''. Grešimo, ako mislimo da nasilje nije lančana reakcija sa bezbroj različitih manifestacija. Ukoliko smo propustili da adekvatno reagujemo u situaciji tuče između učenika van školskog dvorišta, zasigurno možemo očekivati da će se sledeći nasilni sukob desiti upravo tamo gde ga ne želimo nikako, a to je upravo u našoj školi.

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.

Photo : Shutterstock
Photo : Shutterstock
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
  • Izvor: Canva
    Nova obuka za nastavnike: Vaspitanje i socijalno-emocionalno učenje u funkciji dobrobiti i celovitog razvoja dece
  • Izvor: Canva
    Vršnjačko nasilje i deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom: Uloga škole i roditelja
  • Photo: Canva
    Koji pristupi i metode učenja mogu napraviti razliku u savremenom obrazovanju?
  • Foto: Freepik  
    Kako reagovati na izlive besa kod dece?
  • Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: Freepik
    Stres i sagorevanje nastavnika
  • Foto: Freepik
    Programiranje i planiranje zaštite od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
  • Foto: Freepik
    Nasilje - između propisa i prakse
  • Foto: Freepik
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: tonodiaz/Freepik
    SAVETI ZA VASPITAČE – Kako podsticati uvažavanje različitosti u vrtiću?
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

  • Ministarstvo pravde

  • Kabinet ministarke bez portfelja

Mapa sajta
Obaveštenje o obradi podataka o ličnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija