Разговор са родитељима ученика који су учествовали у неком насилном инциденту битна је карика у процедури васпитног рада са тим ученицима. У великом броју случајева насилног понашања родитељи и ученика са насилним понашањем и ученика жртве тог насилног понашања су обузети различитим непријатним осећањима која у знатној мери усмеравају њихово деловање у неадекватном правцу. Циљ првог контакта и разговора са родитељима требало би да буде усмерен на смиривање тих њихових осећања и успостављање рационалне сарадње усмерене на конструктивни приступ решавању настале ситуације. Коначни исход требало би да буде успостављање сарадње између родитеља и наставника која ће довести до позитивне промене у понашању свих ученика-учесника у инциденту. То подразумева да ученик који је испољио насилно понашање промени то понашање и усвоји социјално прихватљивије облике интеракције са децом а ученик који је доживео насиље поврати осећај сигурности и самопоуздања и евентуално развије неке социјалне вештине самозаштите.
Родитељи детета које је починило насиље у таквој ситуацији могу да испољавају јаку узнемиреност, уплашеност за последице по њихово дете, збуњеност, љутњу према сопственом детету, страх да ће бити сматрани за лоше и неуспешне родитеље (најчешће више тога заједно). Због тога могу да се понашају негативистички, одбрамбено, нападачки (негирају кривицу свог детета, оправдавају његово понашање, оптужују да неко злонамерно тако говори о њиховом детету, окривљују друге или представљају своје дете као жртву која се бранила,..). Могу да буду агресивни и према сопственом детету у смислу да их је обрукало, изневерило, да хоће да га казне на лицу места и сл.
Родитељи детата жртве такође могу да имају сличне емоције. Они су превасходно уплашени за добробит свог детета али такође могу да осећају беспомоћност да заштите своје дете, збуњеност, општу узнемиреност, резигнираност и разочараност, агресивност према детету које је извршило насиље или наставнику који то није спречио. Одатле често произилази став да ће сами решити ситуацију и заштити дете на свој начин, да немају о чему да разговарају у школи и да су сви криви за то што се десило.
Све ове емоције могу да доведу до ситуације у којој се конфронтирају родитељ и наставник/школа. У том случају највише губи сам ученик који је у центру дешавања било као починилац насилног понашања било као жртва тог понашања. Зато би један од важних задатака наставника био да покуша да до те конфронтације уопшта не дође или да је сведе на најмању меру. У ту сврху неке од смерница за комуникацију са родитељима подразумевале би следеће:
Даљи ток сарадње и рада са родитељима зависиће од природе проблема и специфичности ученика и требало би да се спроводи у оквиру појачног васпитног рада, друштвено корисног рада и плана заштите.
Текст је приредила психолог Бранкица Станојевић.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.