Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Vesti
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
    • Partneri
    • Korisni linkovi
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Institucionalno nasilje
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja

    Vesti

    • Vesti
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Prijava nasilja

    Prijava nasilja

    • Formular za prijavu nasilja
    • Provera statusa prijave nasilja
    • Video uputstvo - Kako prijaviti nasilje?
  • Statistika

    Statistika nasilja koja uključuje decu

    • Statistika nasilja koja uključuje decu
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte sa nama
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Čitaj mi

Da li nastavnici mogu da pružaju otpor u svom radu sa učenicima koji ispoljavaju nasilno ponašanje?

2. mart 2021.

Po svemu sudeći, nasilje u školama je endemska pojava, poznata svakome ko se školovao.

Ispoljavajući se u veoma raznovrsnim oblicima i intenzitetima, ono obično postane socijalno vidljivo tek kada pojedinačni incidenti zadobiju medijsku pažnju.

Pod nasiljem podrazumevamo neopravdano nanošenje štete drugome. Ponašanje kojim se nanosi šteta može biti verbalno i neverbalno, i može se sastojati u fizičkom povređivanju, nanošenju materijalne štete, ili psihološkom povređivanju kao što je zastrašivanje, sramoćenje, socijalna izolacija i slično. Dok se neopravdanost sastoji u nelegitimnosti, nezasluženosti, prekomernosti ili neprimerenosti takvog postupka.

Međutim, kada je reč o nasilju u školskim sistemima, ne možemo a da ne pomenemo i nasilje koje se odvija između nastavnika i učenika, gde u poslednje vreme nastavnici sve češće bivaju žrtve nasilja i ponašanja koje nije primereno od strane učenika.

Šta mogu učiniti nastavnici, kako da pomognu sebi, svom radu, ali i učenicima, da li postoji granica i šta ako se pređe, da li nastavnici, odnosno profesori imaju pravo na otpor u radu sa učenicima koji ispoljavaju nasilno ponašanje i kako taj otpor izgleda, razgovarali smo sa psihologom Silviom Radić.

Na samom početku, na pitanje da li postoji otpor u radu nastavnika sa učenicima koji su vršioci bilo kakvog oblika nasilja prema njima samima, psiholog objašnjava da postoji.

- Još je jači otpor ako nastavnik ima lični problem sa tim. Šta je važno tu - ne primati lično. Imati svest o tome da učenik ili bilo ko, ko ispoljava agresivnost, verbalno ili neverbalno, ima problem. Problem sa tolerancijom frustracije - nizak prag tolerancije, problem sa kontrolom besa. 

- Međutim, kao što ni mi odrasli ne reagujemo ponekad adekvatno, pritisnuti obavezama, umorni, senzitirani, tako je i kod dece. Od dece se očekuje odgovornost, poslušnost od učenika, a često im se ne ostavlja prostor za odlučivanje, za inicijativu, a tu je i zanemarivanje razvojnih potreba. Postoje problemi u komunikaciji u porodici, u roditeljima koji moraju da rade i više od jednog posla, o odsustvu bezbrižnog detinjstva, o borbi za egzistenciju s jedne i grčevitoj potrebi za sticanjem materijalnih dobara i prestiža. Sve su to problemi koju mogu dovesti do razvoja dece u izvršioce nasilja. Deca su u procepu. Previše je svega - i domaćih zadataka i pisanja, pasivnog slušanja u školi. Deci treba omogućiti da razviju svoje potencijale, interesovanja, da zaključuju, da promišljaju, da se raduju, da se kreću da se konstruktivno druže – savetuje i objašnjava psiholog.

- Često se dešava da deca razviju otpor prema učenju i obavezama zato što se ne neguje kreativnost, igra, „love“ se u neznanju, ne bivaju podržani u darovitosti ili u drugačijem viđenju – dodaje psiholog i objašnjava šta sve može biti uzrok nasilničkog ponašanja i šta može izazvati probleme u školi.

Pristup, komunikacija, način prenošenja znanja, kapacitet za aktivno slušanje učenika, razumevanje razvojnih potreba učenika, sve je to od krucijalne važnosti. To je podloga za razvijanje kapaciteta učenika za podnošenje frustracije, za adekvatno reagovanje, za uravnotežavanje.

- Umesto da deca idu na dodatne aktivnosti posle škole koje roditelji plaćaju - časovi slikanja, crtanja, robotike, šaha, sport, kreativne radionice i slično, sve to bi bilo dobro da mogu da rade u školi, objašnjava psiholog za kraj.

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.

Foto : Shutterstock
Foto : Shutterstock
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
  • Izvor: Canva
    Nova obuka za nastavnike: Vaspitanje i socijalno-emocionalno učenje u funkciji dobrobiti i celovitog razvoja dece
  • Izvor: Canva
    Vršnjačko nasilje i deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom: Uloga škole i roditelja
  • Photo: Canva
    Koji pristupi i metode učenja mogu napraviti razliku u savremenom obrazovanju?
  • Foto: Freepik  
    Kako reagovati na izlive besa kod dece?
  • Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: Freepik
    Stres i sagorevanje nastavnika
  • Foto: Freepik
    Programiranje i planiranje zaštite od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
  • Foto: Freepik
    Nasilje - između propisa i prakse
  • Foto: Freepik
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: tonodiaz/Freepik
    SAVETI ZA VASPITAČE – Kako podsticati uvažavanje različitosti u vrtiću?
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

  • Ministarstvo pravde

  • Kabinet ministarke bez portfelja

Mapa sajta
Obaveštenje o obradi podataka o ličnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija