Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Vesti
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
    • Partneri
    • Korisni linkovi
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Institucionalno nasilje
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja

    Vesti

    • Vesti
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Prijava nasilja

    Prijava nasilja

    • Formular za prijavu nasilja
    • Provera statusa prijave nasilja
    • Video uputstvo - Kako prijaviti nasilje?
  • Statistika

    Statistika nasilja koja uključuje decu

    • Statistika nasilja koja uključuje decu
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte sa nama
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Čitaj mi

Efikasniji rad nastavnika u 22 saveta

20. januar 2021.

Živimo u svetu gde je vršnjačko nasilje sve zastupljenije u skoro svim aspektima života naših najmlađih, a postajemo posebno osetljivi kada je reč baš o njima, o najmlađima.

Velika odgovornost je na roditeljima kada je reč o prevenciji i sprečavanju vršnjačkog nasilja, ali sve više se govori i o odgovornosti škole i obrazovnog sistema.

Šta nastavnici i profesori mogu da učine kada je reč o sprečavanju vršnjačkog nasilja? Da li su oni važan faktor u celokupnom procesu prevencije? I kako da nastavnici pruže pomoć deci koje su žrtve nasilja, ali i kako da spreče da uopšte dođe do nasilja u školi?

Objašnjenje, kao i savete za nastavnike na ovu temu dala je psiholog Silvia Radić.

Psiholog Silvia Radić objašnjava da brze i efikasne mere, kada je reč o preduzimanju određenih postupaka nastavnika u sprečavanju vršnjačkog nasilja, ne postoje, jer nasilje iako se dešava u školama nije generisano u njima. Ali, to ne znači da su škole nemoćne i da ne treba da održavaju zdrave vrednosti i ciljeve koji su u najboljem interesu dece. Prema nasilju se mora imati nulta tolerancija. 

Silvia Radić, psiholog, prema svom dosadašnjem iskustvu kroz rad sa decom navodi par saveza koji bi mogli biti od pomoći svim nastavnicima, u svim školama, kako da brže, efikasnije, uz poverenje i empatiju priđu učeniku koji ima problem i pokušaju da ga zajedno reše.

  • Možda ste vi jedina odrasla osoba u životu učenika koja ga nije izneverila.
  • Kada Vam se dete otvori, procenite da li je sledeće što treba da uradite upućivanje na psihologa. Ima nastavnika koji se nesebično daju, ali je važno da uvek mislite o tome šta je u najboljem interesu deteta.
  • Razgovarajte sa učenicima o mogućim konstruktivnim načinima rešavanja problema, pitajte ih kakvo je njihovo mišljenje - ne isporučujte im odmah gotova rešenja, kritičko mišljenje se razvija kroz dijalog i argumente, a dete koje ima kritički odnos prema informacijama imaće veći kapacitet za procenu svojih i tuđih postupaka - nijedan čas nije izgubljen ako odvojite vreme za razgovor.
  • Vannastavne aktivnosti - to je prilika da se učenici oprobaju i/ili dokažu u nečemu što nije za ocenu, posebno je važno za učenike koji nemaju visoko školsko postignuće ili/i često izostaju sa nastave. Često se "zamrzne" pozicija učenika u odeljenju prema ocenama, dobrom ili lošem početku, prema otvorenosti/zatvorenosti, te se ionako nisko samopouzdanje kod nekih još više uzdrma. Vannastavne aktivnosti pružaju priliku da se druže, neki steknu prvog dobrog druga, a sve u konstruktivnoj bezbednoj sredini.
  • Uključite roditelje, ne samo kad se pojavi problem, zovite roditelje da pogledaju priredbu, predstavu, da zajedno sa učenicima, svojom decom, učestvuju u nekoj aktivnosti.
  • Pratite napredovanje učenika, ali ne u odnosu na druge već u odnosu na sebe. Uvek to istaknite pred ostalim učenicima.
  • Učenik koji se vrpolji, nema koncentraciju, skreće pažnju na sebe - obratite pažnju, popričajte s njim posle časa.
  • Učenik koji je ćutljiv, poslušan , "nevidljiv"- obratite pažnju, popričajte sa njim.
  • Sve više ima usamljene dece, podstičite druženje i empatiju. Na časovima odeljenjskog starešine, na oglednim i uglednim časovima, vannastavnim aktivnostima.
  • Negujte toleranciju kroz primere, u svakom predmetu se može naći tema za razgovor o toleranciji, poštovanju i uvažavanju, empatiji i drugarstvu.
  • Ne stavljajte probleme i konflikte pod tepih, oni su sastavni deo života. Postaju sve veći kada se ne rešavaju.
  • Pokažite učenicima da možete i vi da se izvinite kada pogrešite, ceniće to i bićete im bliži.
  • Ne sudite i ne etiketirajte učenike, kritikujte isključivo ponašanje.
  • Budite čvrsti, dosledni i topli - ni popustljivi, ni rigidni kontrolori.
  • Učitelji i nastavnici u osnovnim školama: Važno je da učenici imaju funkcionalno znanje a ne gomilu informacija i stranice, i stranice domaćih zadataka; Škola treba da budi saznajnu radoznalost, volju i želju za učenjem i druženjem; Umesto da rade posle škole još dva sata domaće zadatke, deca treba da provedu vreme napolju, da trče, da se igraju, da se smeju, da imaju zajedničko relaksirano vreme sa porodicom.
  • Trudite se da ne budete popustljivi prema lošem ponašanju odličnog učenika. Deci je važna pravednost kao i nama odraslima.
  • Kada čujete, vidite, posumnjate ili primetite bilo šta u školi što bi se moglo okarakterisati kao oblik nasilja, zanemarivanja, bilo da je psihičko-emocionalno, fizičko, socijalno, seksualno, digitalno nasilje, odmah obavestite direktora, psihologa, pedagoga škole i/ili članove Tima za nasilje.
  • Deca koja su već trpela neki oblik nasilja u prethodnim razredima ili prethodnoj školi su posebno osetljiva. Za njih je nova školska godina istovremeno šansa za prestanak i opasnost za nastavak nasilja koje može dugo biti nevidljivo, posebno emocionalno, njima je potrebna podrška i ohrabrenje, kao i bezbedna sredina.
  • Ne sme se tolerisati nasilje! Ako okrenete glavu, dajete vetar u leđa upravo daljem nasilju.
  • Često je mehanizam i dinamika nasilja kod dece sledeća: negativne, teške emocije preplavljuju dete, ne ume da se nosi sa njima, oseća bes, strah, tugu i izliva, projektuje negativno u "pogodnog drugog" - "žrtveno jagnje"- to je obično dete koje je fizički slabije, povučenije i po nečemu različito. Agresivno ponašanje prema tom detetu pribavlja osećanje moći i superiornosti kod onog koje vrši nasilje, te sekundarno osećanje vrednosti, na račun poniženja drugog, uspostavljanje kontrole nad drugim.
  • Digitalno nasilje nije ništa manje agresivno ni slabije po svom dugoročnom uticaju na žrtvu nasilja. Reagujte na svako digitalno nasilje.
  • SOS telefon za prijavu nasilja treba da bude na vidnom mestu u školi, odeljenjske starešine, psiholozi u školi treba da upute decu i roditelje na mogućnost poziva SOS telefona i sa protokolom o postupanju u slučaju nasilja

 

- Važno je i ohrabriti decu kroz tribune, predavanja, edukativne filmove, radionice da o problemu progovore ali uvek voditi računa o osetljivosti problema - da se dete u ulozi žrtve ne retraumatizuje iznošenjem svog problema pred drugima. Dakle, o temi pričati u grupi, a o pojedinačnom slučaju, nasamo sa detetom. O daljim merama koje će se preduzimati treba da dogovara tim uz obaveznu konsultaciju psihologa i pedagoga - dodaje psiholog Silvia Radić za kraj.

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.

Foto : Shutterstock
Foto : Shutterstock
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
  • Izvor: Canva
    Nova obuka za nastavnike: Vaspitanje i socijalno-emocionalno učenje u funkciji dobrobiti i celovitog razvoja dece
  • Izvor: Canva
    Vršnjačko nasilje i deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom: Uloga škole i roditelja
  • Photo: Canva
    Koji pristupi i metode učenja mogu napraviti razliku u savremenom obrazovanju?
  • Foto: Freepik  
    Kako reagovati na izlive besa kod dece?
  • Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: Freepik
    Stres i sagorevanje nastavnika
  • Foto: Freepik
    Programiranje i planiranje zaštite od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
  • Foto: Freepik
    Nasilje - između propisa i prakse
  • Foto: Freepik
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: tonodiaz/Freepik
    SAVETI ZA VASPITAČE – Kako podsticati uvažavanje različitosti u vrtiću?
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

  • Ministarstvo pravde

  • Kabinet ministarke bez portfelja

Mapa sajta
Obaveštenje o obradi podataka o ličnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija