O značaju nacionalne platforme za prevenciju nasilja u školama „Čuvam te“, posebno kada je reč edukativnoj komponenti platforme razgovarali smo sa Anom Ranitović, suosnivačicom i izvršnom direktorkom edtech kompanije Kampster
Kampster je partner projekta nacionalne platforme "Čuvam te" u segmentu implementacije onlajn treninga i obuka za roditelje, učenike i nastavnike, na koji način će ova platforma doprineti prevenciji nasilja u školama i po čemu je ovaj projekat specifičan?
Nacionalna platforma "Čuvam te" veliki je projekat koji ima više delova i faza i za sada smo uspeli da ostvarimo zacrtane ciljeve, ali ja bih pre svega govorila o edukativnom delu platforme u kojem je i Kampster imao svog udela. Nasilje u školama je veliki probem na koji niko ne može ostati imun i mehanizmi za prevenciju i reševanje ovog probleme već postoje, ali ono što prepoznajem kao novost i odličnu incijativu jeste da se relevatni resursi, informacije i kontakti u vezi sa ovim gorućim problemom centralizuju na jednom mestu. U tom smislu, platforma sadrži i edukativni deo koji na vrlo jednostavan i svima dostupan način omogućava svim učesnicima u školskom životu (učenicima, nastavnicima i roditeljima) da se edukuju o ovoj temi i dobiju vrlo konkretne i praktične resurse i savete. Obuke su podeljene u tri kategorije – obuke za nastanike, obuke za učenike i obuke za roditelje, a kreiralo ih je Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razoja u saradnji sa Kampster timom. Obuke pružaju znanja, veštine i savete za sve učesnike školskog života koji se tiču kako prevencije, tako i situacija u kojima se nažalost nasilje već dogodilo. U svakom trenutku, sa bilo kog uređaja, svako može da pristupi obuci koja je namenjena njemu i da dobije proverene i stručne savete i odgovore na svoja pitanja. Bavljenje ovom temom, pre svega kroz edukaciju, značajno može doprineti prevenciji nasilja u školama, kako na duže staze tako i trenutno.
Koliki je značaj online edukacije, pogotovo u današnje vreme, i koje su prednosti ovog načina učenja u odnosu na tradicionalni model?
Značaj online eudkacije poznat je i prepoznat svuda u svetu odavno, jer je činjenica da živimo u digitalnoj eri, ali se tokom proteklih godinu i nešto dana, otkada je zavladala svetska pandemija, značaj online edukacije dodatno istakao u prvi plan. Ne mislim da online učenje treba potpuno da zameni tradicionalno učenje, niti mislim da je to moguće. Takođe, iskoristila bih priliku da naglasim da umesto termina tradiocionalno učenje više volim da koristim termin učenje uživo, jer i učenje uživo može biti u skladu sa savremenim tokovima i inovativno. Smatram da bi prava mera stvari bila kombinacija ova dva modela i dopunjavnje. Ipak, činjenica je da određene prednosti učenja uživo neosporno postoje, i obrnuto. Online edukacija dostupna je svima, u svakom trenutku. Možete usvajati znanja od najvećih svetskih eksperata, a da se ne pomerite iz svoje sobe. Zamislite da je to neko rekao učenicima ili studentima pre samo tridesetak godina, koliko bi čeznuli za tim? Osim toga, za određene situacije online učenje je mnogo praktičnije, jer - zamislite samo kolika logistika, novčani i ljudski resursi bi bili potrebni da se održe uživo seminari o prevenciji nasilja u školama u svakoj obrazovnoj ustanovi u Srbiji? Na ovaj način, neograničen broj zainteresovanih u isto vreme imaju pristup identičnim informacijama.
Kampster je razvio interaktivnu platformu na kojoj se mogu naći sve važne informacije koje se tiču vrsta nasilja i postupanja u različitim situacijama, kao i seminare "Obuka za zaposlene - porodično nasilje" i "Strategije u radu sa učenicima koji pokazuju probleme u ponašanju". Koja znanja i veštine mogu da steknu polaznici ovih kurseva i po čemu su oni drugačiji od ostalih onlajn obuka?
Obuke je kreiralo Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, a na platformi koju smo napravili polaznici imaju priliku da te obuke pohađaju po najsavremenijim modelima online učenja. Kampster je nastao sa idejom da reši problem motivacije u online učenju i od samih početaka kombinujemo najnovija tehnička i naučna saznanja. Na konkretnim obukama polaznici (odnosno roditelji, nastavnici i učenici) stiču specifična znanja iz konrketnih oblasti kojih je dosta, a samo neka od njih su odgovori na pitanja: šta nastavnik treba da preduzme kada ima saznanje da je neki učenik iz porodice gde se dešava nasilje, koga i kada treba da obavesti, koji su mu dostupni mehanizmi, zatim kako da rade sa učenicima koji pokazuju probleme u ponašanju, kako prići detetu koje je žrtva nasilja, a kako detetu koje nasilje ispoljava, koji su najčešći razlozi sa nasilno ponašanje kod učenika i kako se ono može prevenirati, itd. Takođe, postoje obuke i za učenike i roditelje koje nude odlične savete i prakse zasnovane na činjenicama.
Koji je ishod ovog projekta, odnosno koliko polaznika je do sada prošlo ove seminare i kakvi su rezultati, ali i planovi za dalji razvoj?
Posle pilot faze smo jako zadovoljni rezultatima, jer su brojke sjajne i ukazuju na veliku potrebu za ovakvom platformom i na veliku zainteresovanost svih učesnika da rešavaju ovaj problem. U prvoj fazi na edukativni deo platforme registrovalo se 15.551 nastavnika iz čak 1.484 različite škole, što je odličan rezultat. Roditelji su završili preko 1000 obuka, a učenici preko 1700! Planovi se pre svega odnose na povećanje broja obuka, unapređenje same platforme i uključivanje što većeg broja nastavnika, roditelja i dece u edukaciju o prevenciji nasilja u školama.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.