Školski psiholog-pedagog i savetnik, spoljni saradnik za zaštitu od nasilja Gordana Marković-Sakić iz OŠ "Anta Bogićević" u Loznici je objasnila kako roditelje upoznati sa „Pravilnikom o protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje“ na vrlo zanimljiv način.
Suočavajući se sa problemom vršnjačkog nasilja pokušali smo da na nešto drugačiji način organizujemo roditeljski sastanak i porazgovaramo sa roditeljima o ovoj temi. Opšti cilj nam je bio usaglašavanje stavova roditelja i škole prema nasilju i upoznavanje sa adekvatnim postupanjima u slučajevima nasilja. Konkretniji ciljevi koje smo postavili bili su: da razlikuju pojam nasilja i agresivnosti kod dece, znaju šta škola podrazumeva pod nasiljem i kako definiše nivoe nasilja, da uoče osnovne uzroke nasilnog ponašanja kod dece i mogu da prepoznaju određene promene ponašanja kod svog deteta koje ukazuju na moguće nasilno ponašanje deteta ili da ono trpi nasilje. Ovaj roditeljski sastanak smo realizovali sa roditeljima učenika IV i V razreda, ali je primenljivo u svim razredima osnovne škole.
Za svakog roditelja je bio pripremljen "lilihip"-drveni štapić, na kome je na vrhu pomoću kolaž papira nalepljen crveni krug a sa druge strane zeleni krug. Roditelji su imali zadatak da na pročitanu tvrdnju sa prezentacije okrenu crveni deo ("ne slažem se sa tvrdnjom", "tvrdnja nije tačna") ili zeleni deo ("slažem se sa tvrdnjom", "tvrdnja je tačna"). Na samom početku samo se daje ovo uputstvo, naravno uz proveru da li su dobro razumeli. Želeli smo da na ovaj način vidimo kakvi su stavovi i mišljenja roditelja pre upoznavanja sa zakonskom regulativom, a takođe i da roditelji razmene svoja iskustva i "čuju" jedni druge.
Tvrdnje se čitaju jedna po jedna, roditelji okreću boju "lilihipa" u zavisnosti od toga da li misle da je tvrdnja tačna ili ne. Ukoliko postoje različita mišljenja ( a postojala su za preko 50% tvrdnji ) razvijala se diskusija. Neko od roditelja obrazlaže zašto smatra da tvrdnja nije tačna (ako se tako izjasnio), a drugi, zašto misli da je tvrdnja tačna (ukoliko se tako izjasnio). Voditelj usmerava diskusiju i pokušava da definiše zajednički stav. Navešćemo ovde tvrdnje koje smo prezentovali roditeljima (veći broj tvrdnji je uzet iz priručnika "Škola bez nasilja"- priručnik za roditelje):
Izuzetno korisna diskusija se razvila oko većeg broja ovih tvrdnji. Roditelji su bili u prilici da uvide, koliko oni kao roditelji, vrlo često imaju različite vaspitne stavove i koliko je važno korigovati neke od njih, kako bi se njihovo dete bolje snalazilo u ovakvim situacijama.
Nakon ove aktivnosti, voditelj je pripremio kratku prezentaciju "Pravilnika o protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje" i izvode iz školskog Pravilnika o vaspitno disciplinskoj odgovornosti, koja se odnose na prava i obaveze roditelja. Vodili smo diskusiju o tome u čemu se škola i porodica moraju usaglasiti kada je u pitanju nasilno ponašanje deteta (da se svako nasilno ponašanje kažnjava, kome se obratiti u slučaju nasilja...).
Završna evaluacija ove aktivnosti može se kombinovati sa kratkim upitnikom za roditelje o njihovim iskustvima o prisustvu nasilja u školi. Naša evaluacija je pokazala da je roditeljima ova aktivnost bila korisna, primenljiva, da je bilo interesantno, dinamično, da je bilo dosta dilema...
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.