Vršnjačko nasilje utiče na sve i svako može pomoći da se to spreči. Prema dosadašnjim istraživanjima, u 85% slučajeva vršnjačko nasilje se dešava pred svedocima.
Svedoci su pogođeni onim što vide, većina njih ne prijavi vršnjačko nasilje iz straha da se umešaju jer se plaše da će i sami postati meta ili iz straha da će prijavom da pogoršaju situaciju osobi koja je pretrpela vršnjačko nasilja.
Škola može pomoći svakom detetu da shvati da vršnjačko nasilje nije prihvatljivo i da svako ko ima bilo kakva saznanja da se ono dešava može pomoći da se i zaustavi tako što će ga prijaviti odrasloj osobi ili anonimno.
Školski službenici moraju biti obazrivi i pažljivi
Nastavnici i administratori moraju biti svesni da, iako se vršnjačko nasilje generalno dešava u oblastima kao što su školsko kupatilo, igralište, pretrpani hodnici i autobusi, kao i putem mobilnog telefona i kompjutera (gde je nadzor ograničen ili odsutan), to se mora shvatiti ozbiljno, zato je važno da ako nastavnik primeti vršnjačko nasilje u učionici, on/ona treba da odmah interveniše da ga zaustavi, snimi incident i obavesti odgovarajuće školske administratore kako bi se incident mogao istražiti.
Ne preporučuje se zajednički sastanak sa učenikom koji je žrtva nasilja i učenikom koji je izvršilac nasilja - to je neprijatno i veoma zastrašujuće za učenika koji je pretrpeo bilo koji vid nasilja.
Uključite učenike i roditelje
Postavite pozitivna očekivanja o ponašanju za učenike i odrasle
Škole i učionice treba da budu bezbedno okruženje za učenje. Nastavnici treba da podsete učenike da vršnjačko nasilje nije prihvatljivo u školi i da će takvo ponašanje imati posledice. Takođe, učenicima kojima je teško da se prilagode ili pronađu prijatelje, nastavnici i administratori mogu olakšati prijateljstva ili obezbediti „poslove“ za učenike tokom ručka i odmora, tako da se deca ne osećaju izolovano ili u opasnosti.
Objašnjenje kako pomoći detetu kada je reč i vršnjačkom nasilju, ali kako da i roditelji, nastavnici i vršnjaci prepoznaju vršnjačko nasilje i pomognu detetu dala je diplomirani pedagog Melita Ranđelović.
- Problem vršnjačkog nasilja rešava se brzim i efikasnim delovanjem svih aktera, aktera u školi kao što su, nastavnici, vršnjaci, tim za prevenciju diskriminacije nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja, porodice, i spoljne mreže, ako je to potrebno - rekla je Melita Ranđelović i dodala.
- Neophodno je da svi ljudi iz ovih grupa jasno kažu da se radi o nasilju i preduzmu sve protokolom predviđene korake kako bi se vršnjačko nasilje sprečilo i pomoglo detetu.
Pedagog objašnjava da nastavnici mogu pomoći tako što će sve činiti da se nasilje ne ponovi. Reagovaće na svaku situaciju koja ukazuje da bi neki vid nasilja mogao da se dogodi.
- Nastavnici moraju da svoj vaspitno-obrazovni rad prilagode situaciji kroz rad i nastavne sadržaje. Trebalo bi da pokreću teme kao što su diskriminacija, stereotipi, predrasude, (ne)tolerancija, govor mržnje i slično. Na taj način mogu učiti đake da sarađuju i uvažavaju druge, drugačije, da uvažavaju različitost - dodaje Ranđelović kao predlog nastavnicima.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.