Škola - ustanova za koju nam je prva asocijacija mesto gde deca organizovano zajedno provode najviše vremena u toku dana, mesto koje treba da bude sigurno, bezbedno, spokojno, kako za dete, tako i za roditelje.
Škola - mesto obrazovanja, edukacije, igre, zabave, zdravog odrastanja i mesto koje u najvećoj meri utiče na pravilan razvoj deteta, formiranje njegove ličnosti i budućnosti, a opet, paradoksalno, mesto na kojem se rađa najveći procenat vršnjačkog nasilja. Takođe, škola je je institucija koje mora da preuzme primarnu ulogu u prevenciji i zaštiti dece od nasilja.
Najbolji rezultati se mogu postići ako se u školi neguje atmosfera uvažavanja, razumevanja i tolerancije koju od samog starta moraju da postave i na njima rade pre svega nastavnici i profesori, a potom i ceo sistem u školstvu. Samo se u školi u kojoj vlada prijatna atmosfera, u kojoj su svi akteri zaštićeni u uvažavani, u kojoj se problemi rešavaju nenasilnim metodama, može učiti nenasilništvo.
Međutim, nije jedini problem nasilja u školi isključivo nasilje među decom, odnosno vršnjacima, u školi takođe dolazi i do nasilja dece prema nastavnicima, odnosno profesorima.
Tačan je podatak da vesti o nasilju koje učenici u osnovnim i srednjim školama čine nad svojim vršnjacima preovladavaju u javnosti, ali su sve češći i incidenti, nekada teško zamislivi, u kojima nastavnici i profesori trpe nasilje od strane učenika.
O tome kakvi mogu biti tipovi nasilja koje nastavnici/profesori trpe tokom realizacije procesa nastave od strane učenika, tačnije, kojim su oblicima nasilja izloženi govorili smo sa psihologom Brankom Mitrović Josipović.
Ona navodi da se nastavnici/profesori najčešće susreću sa različitim oblicima verbalnog nasilja koja se manifestuju putem psovki, upućivanja neprimerenih komentara učenika, pa i do otvorenih uvreda i pretnji i dodaje da učenici, povremeno, svoju netrpeljivost pokazuju i uništavanjem imovine nastavnika ili predmeta za rad poput cepanje papira i materijala , literature i slično.
Psiholog dodaje da retko dolazi do fizičkog nasilja između nastavnika i učenika, posebno u osnovnoj školi, ali se dešava. Ovakvi incidenti su uglavnom medijski propraćeni te stoga deluje da ih je zaista više nego što se u realnosti dešavaju.
Kao jedan od glavnih uzroka i faktora nastanka ovakvih incidenata, ali ne i jedini, psiholog navodi da nasilje nad profesorima nastaje najčešće kao posledica nezadovoljstva učenika ocenama.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.