Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Vesti
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
    • Partneri
    • Korisni linkovi
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Institucionalno nasilje
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja

    Vesti

    • Vesti
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Prijava nasilja

    Prijava nasilja

    • Formular za prijavu nasilja
    • Provera statusa prijave nasilja
    • Video uputstvo - Kako prijaviti nasilje?
  • Statistika

    Statistika nasilja koja uključuje decu

    • Statistika nasilja koja uključuje decu
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte sa nama
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Čitaj mi

Savet psihologa: Kako da se nastavnik izbori sa fizičkim/verbalnim napadima učenika?

2. mart 2021.

Kada se pomene vršnjačko nasilje, pomislimo na neki vid nasilja koji se odigrava među decom i mladima: fizičko, verbalno, psihološko, seksualno ili digitalno nasilje. Međutim, pitanje koje se sve češće nameće, i koje se sve češće i više javlja u javnosti jeste, šta onda kada je nastavnik žrtva nasilja?

Dete najviše vremena tokom odrastanja provodi u školskoj ustanovi, tamo stiče prva znanja, saznanja, prijatelje, počinje da radi na svom karakteru, svojim prioritetima i organizaciji. Isto tako radi i na socijalnim veštinama i građenju pozitivnog stava i poštovanja prema starijima, pogotovo prema nastavnicima, odnosno profesorima i svim ostalim učesnicima u školskom sistemu. Na osnovu svega ovoga postavlja se pitanje da li, i koliki uticaj u formiranju detetove ličnosti imaju nastavnici, dokle sežu njihove mogućnost, na koji način grade autoritet i mogu li sami nastavnici/profesori biti žrtve nasilja od strane učenika.

O ovoj temi koja postaje goruće pitanje, kako zbog sve većeg broja nastavnika, odnosno profesora koji se javljaju kao žrtve nasilja, tako i zbog onih nastavnika koji prolaze kroz „tiho nasilje“, odnosno, svih onih u školskom sistemu koji zbog sramote, stida ili osećaje manje vrednosti ćute o nasilju kroz koje prolaze razgovarali smo sa psihologom Silviom Radić.

Na pitanje kako da se nastavnici izbore sa vebalnim napadima i uvredama koje dobijaju od strane učenika, psixolog objašnjava da se to mora vršiti smireno, iako je to nekada teško. 

- Nastavnik treba da bude svestan činjenice da je odrasla osoba i da po godinama i iskustvu učenik nije u istoj poziciji kao on. Šta god da je razlog, povod, da do verbalnog napada dođe, nastavnik ne treba da ulazi u konflikt. Šta mu može pomoći u tome - da osvesti svoja osećanja i potrebe i da ne pada u zamku reagovanja u afektu.  Da sačeka i sebi da vremena za reakciju, jer u afektu možemo nekontrolisano da izgovorimo nešto zbog čega se kasnije kajemo i stidimo, a posebno što možemo da "upadanjem u vatru" izazovemo burnu reakciju i s druge strane, odnosno kada nas ne preplavljuje bes, možemo da odmerimo i šta ćemo da kažemo. 

- Nekad je dovoljno da reflektujemo ono što osećamo da učenik oseća, misli. Na primer: „Vidim da si ljut.Vidim da nečim nisi zadovoljan“, ili da kažemo da ćemo da razgovaramo o tome kada se učenik smiri, umiri.  Ne treba da razgovaramo ako vičemo ili vređamo jedni druge i da ne pristajemo na takav vid komunikacije.

Važno je, takođe, dodaje psiholog da se ne pravimo kao da se ništa nije dogodilo, iako je neprijatno - ne smemo da ignorišemo. Osim što empatišemo sa drugima, treba da, na neki način, „empatišemo sa sobom”.

Kada je reč o fizičkom napadu učenika na nastavnika, psiholog objašnjava da to najčešće ima svoju istoriju hroničnog nerazumevanja, loše komunikacije između učenika i nastavnika, problem u uspostavljanju autoriteta nastavnika i problema u ponašanju učenika.

- Zavisi od uzrasta, odnosno vrste fizičkog napada - gađanje sveskom, gumicom ili direktan napad, što je sve, na sreću, retkost. Postoji Protokol o postupanju u slučajevima nasilja u školi, bilo da je vršnjačko nasilje u pitanju, bilo da je u pitanju učenik -nastavnik ili bilo koji zaposleni u školi. Kada do fizičkog nasilja dođe, uključuje se i policija i Školska uprava, Ministarstvo, roditelji, Centar za socijalni rad, staratelji u svakom slučaju. Kao savet šta treba da nastavnik koji je fizički napadnut od strane učenika u tom trenutku da uradi – on mora da pokuša da se zaštiti. Ne da se tuče sa učenikom, nego da uhvati učenika za ruku i pokuša da ga smiri, a onda da pošalje drugog učenika da pozove  školskog policajca (ako ga škola ima) dežurnog nastavnika, direktora, nekog iz tima za nasilje, psihologa, pedagoga. Svaki pokušaj ugrožavanja fizičkog integriteta osobe mora biti zaustavljen i sankcionisan.

Psiholog objašnjava da je zapravo pravo pitanje koje se nakon fizičkog napada postavlja, zašto i kako je došlo do toga. To zahteva da se pitamo - kakvu saradnju škola ima sa roditeljima, koji nivo bezbednosti je škola ostvarila, kakva je komunikacija između svih u školi, da li se rešavaju konflikti ili se stavljaju pod tepih te tinjaju i narastaju, kakvu podršku učenicima daje škola, šta je sa negovanjem tolerancije različitosti, šta je sa netolerancijom diskriminacije, šta je sa uvažavanjem razvojnih potreba učenika. 

To je pitanje koje je važno i zabrinjavajuće za društvo, vrednosti i kulturu koja se neguje u njemu.

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE. 

    Foto : Shutterstock
Foto : Shutterstock
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
  • Izvor: Canva
    Nova obuka za nastavnike: Vaspitanje i socijalno-emocionalno učenje u funkciji dobrobiti i celovitog razvoja dece
  • Izvor: Canva
    Vršnjačko nasilje i deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom: Uloga škole i roditelja
  • Photo: Canva
    Koji pristupi i metode učenja mogu napraviti razliku u savremenom obrazovanju?
  • Foto: Freepik  
    Kako reagovati na izlive besa kod dece?
  • Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: Freepik
    Stres i sagorevanje nastavnika
  • Foto: Freepik
    Programiranje i planiranje zaštite od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
  • Foto: Freepik
    Nasilje - između propisa i prakse
  • Foto: Freepik
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: tonodiaz/Freepik
    SAVETI ZA VASPITAČE – Kako podsticati uvažavanje različitosti u vrtiću?
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

  • Ministarstvo pravde

  • Kabinet ministarke bez portfelja

Mapa sajta
Obaveštenje o obradi podataka o ličnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija