Osim ostalih uslova neophodnih za obavljanje osnovne delatnosti, bezbednost i sigurnost su osnovni preduslovi za uspešan obrazovno-vaspitni rad u školi. Odrasli koji su odgovorni za decu i bave se njima imaju obavezu da rade i postupaju u najboljem interesu deteta i obezbede im uslove za najbolji mogući razvoj. Kako uključiti roditelje u život škole, stara je tema i dilema.
Roditelji imaju pravo na participaciju/učestvovanje u životu škole. Odeljenjski starešina je sve manje u ulozi regulatora socijalnih odnosa i predavača, a sve više postaje partner u pedagoškoj interakciji na relaciji učenik — nastavnik, učenik — roditelj i roditelj — nastavnik.
Roditelji mogu formalno učestvovati u programu (školski odbor, savet roditelja i sl.), ali i neformalno, kroz aktivnost za promociju škole, promociju nenasilja i drugih tema aktuelnih u školi. Mogu biti podrživači u lokalnoj zajednici, donatori, istraživači-evaluatori, mogu realizovati neke aktivnosti umesto nastavnika i sl.
Svojim ličnim angažovanjem, na način koji svakome najviše odgovara, mogu doprineti da nasilja bude manje.
Sa druge strane, svesni smo koliko je zahtevno promeniti i vaspitne modele i obrasce ponašanja u porodici i u relacijama roditelj — dete. Lakše ih menjamo kao profesionalci nego kao roditelji. Zato prema učešću roditelja u programu treba razviti strpljenje, strategijom korak po korak uključivati roditelje i razvijati atraktivne sadržaje koji će učiniti da se ne osećaju nelagodno već podstaknuto, prihvaćeno i uvaženo. Škola je tu da osmisli različite mogućnosti, a roditelji mogu da izaberu za njih najprihvatljiviji način uključivanja (roditelji novinari mogu da pomognu da se napravi dobar pano ili da napišu tekst za školske novine, roditelji naklonjeni sportu mogu da organizuju turnir, roditelji kao eksperti mogu da se uključe u realizaciju projektne nastave, u stvaranje podsticajne fizičke sredine u školi, starija braća i sestre mogu da budu vršnjaci-pomagači i sl.).
Šta kao odeljenjski starešina možete da uradite ili preduzmete kako biste pridobili roditelje za saradnike?
Informišite roditelje o onome što činite: Uključite roditelje u svoj rad u stvaranju bezbednog okruženja za decu/učenike i građenju dobrih odnosa na svim relacijama. To možete učiniti na roditeljskom sastanku ili putem poruka koje im šaljete, pismenih ili telefonskih.
Podstičite dobre odnose: sarađujte sa drugim nastavnicima na organizovanju priredbi, skupova na koje dolaze učenici i roditelji, dovodite goste koji bi govorili o temama koje interesuju roditelje, pozovite učenike da prisustvuju roditeljskim sastancima, redovno pišite roditeljima ili razgovarajte s njima telefonom, zadajte učenicima domaće zadatke koji zahtevaju razgovor s roditeljima, uključite roditelje u školske i odeljenjske aktivnosti…
Tražite informacije od roditelja i ostvarite kontakt: Ako neki učenik pokazuje znake upozorenja (krši pravila ponašanja, rizično se ponaša u odnosu na sopstvenu i/ili bezbednost drugih), stupite u kontakt s njegovim roditeljima. Ugovorite sastanak u školi — možete pozvati pedagoga, psihologa da prisustvuje.
Dokumentujte i pratite: Napravite pismenu zabelešku o sastanku, zabeležite sve bitne podatke, sve zaključke i dogovore koje ste postigli. Potrebno je da ostanete u kontaktu s roditeljima i da pratite poštuje li se dogovor, tj. da pratite dalje ponašanje dece i sve promene evidentirate u evidencionom listu učenika, dosijeu ili drugom vidu dokumentacije. Poželjno je da vaši komentari na ponašanje njihovog deteta budu takvi da bude više pozitivnih jer će roditelji tada biti zainteresovaniji za saradnju — u prilici su da sagledaju i pozitivne strane svoga deteta.
Saveti su preuzeti iz vodiča „Ka sigurnom i podsticajnom školskom okruženju“.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.