Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Vesti
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
    • Partneri
    • Korisni linkovi
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Institucionalno nasilje
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja

    Vesti

    • Vesti
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Prijava nasilja

    Prijava nasilja

    • Formular za prijavu nasilja
    • Provera statusa prijave nasilja
    • Video uputstvo - Kako prijaviti nasilje?
  • Statistika

    Statistika nasilja koja uključuje decu

    • Statistika nasilja koja uključuje decu
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte sa nama
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Čitaj mi

Saveti za nastavnike - kako prepoznati da dete sa smetnjama u razvoju trpi vršnjačko nasilja?

14. jul 2021.

Deci sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u Srbiji, kao i njihovim porodicama, potrebno je obezbediti sveobuhvatnu i fleksibilnu podršku kako bi učestvovala u društvu ravnopravno sa drugom decom.

Iako je poslednjih godina došlo do značajnijeg poboljšanja na nivou pravnog okvira, deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i dalje se suočavaju sa značajnim teškoćama u pogledu dostupnosti i kvaliteta socijalnih, zdravstvenih i obrazovnih usluga, a porodice i nastavnici obrazovnih ustanova koju pohađaju deca sa smetnjama u razvoju suočavaju se i sa vršnjačkim nasiljem među njima, ali i među njima i njihovih vršnjaka.

Shodno tome da najčešće oni sami ne mogu da prepoznaju da su žrtve nekog vida nasilja, veliku, skoro pa glavnu ulogu u prevenciji vršnjačkog nasilja među njima igraju njihovi roditelji i nastavnici.

Suzana Miković, master defektolog i porodični terapeut, podelila je par saveta za nastavnike, odnosno na koji način mogu najlakše prepoznati da dete prolazi kroz neki vid vršnjačkog nasilja.

Master defektolog i porodični terapeut savetuje:

  • Imati uvid u kvalitet i sadržaj socijalnih interakcija vršnjaka
  • Pratiti grupnu dinamiku i voditi računa o pokazateljima koji ukazuju da je dete isključeno iz određenih aktivnosti, ali isto tako kada je uključeno obratiti pažnju da li vršnjaci uvažavaju ličnost deteta
  • Pratiti ponašanje deteta sa smetnjama u razvoju tokom zajedničkih i slobodnih aktivnosti, kako učestvuje, sa kim najviše komunicira, da li vršnjaci poštuju međusobno lične granice i kako dete reaguje u različitim situacijama
  • Pratiti neverbalnu komunikaciju deteta tokom druženja sa vršnjacima, da li je srećno, da li razmenjuju informacije i kakve povratne informacije dobija od vršnjaka
  • Obratiti pažnju da li dete odbija da učestvuje u grupi vršnjaka ili sa određenim vršnjakom, da li se povlači, da li izbegava vršnjake, da li postaje uznemireno, tužno, potišteno anksiozno, agresivno, frustrirano, da li se samopovređuje i slično jer takvi znaci mogu da budu signal neželjenog dešavanja
  • Proveriti subjektivni osećaj deteta, pitati ga šta je radilo, šta mu se najviše dopalo, šta bi ono želelo sledeći put, šta mu se nije dopalo ili mu nije prijalo i zašto, kako se osećalo i kako bi volelo da se druži
  • Razmenjivati informacije sa roditeljima koje se odnose na ono što dete prepričava iz škole
  • Ukoliko nastavnik sumnja iz bilo kog razloga da je dete pod rizikom od nasilja i ukoliko dete samo ne priznaje i nema jasnih i konkretnih pokazatelja koji bi nasilje potvrdili, važno je da mu bude podrška, da gradi odnos poverenja  i da mu ostavi vremena i prostora da mu se obrati.
  • Potrebno je da svoja zapažanja o mogućem prisustvu ili riziku od vršnjačkog nasilja razmeni sa saradnicima i da timski dalje realizuju korake
  • Važno je da nastavnik ima u vidu da je dete sa smetnjama u razvoju vulnerabilnije i izloženo većem riziku da bude žrtva nasilja i da razvija takav način pristupa koji nije strogo kontrolišući i ograničavajući. Nije preporučljivo prezaštiti dete jer ga to sprečava da stiče socijalna iskustva i razvija veštine već imati uvid u multidimenzionalnost interakcija i njihovu dinamiku i pružati pravovremenu podršku.

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.

Photo : Shutterstock
Photo : Shutterstock
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
  • Izvor: Canva
    Nova obuka za nastavnike: Vaspitanje i socijalno-emocionalno učenje u funkciji dobrobiti i celovitog razvoja dece
  • Izvor: Canva
    Vršnjačko nasilje i deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom: Uloga škole i roditelja
  • Photo: Canva
    Koji pristupi i metode učenja mogu napraviti razliku u savremenom obrazovanju?
  • Foto: Freepik  
    Kako reagovati na izlive besa kod dece?
  • Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: Freepik
    Stres i sagorevanje nastavnika
  • Foto: Freepik
    Programiranje i planiranje zaštite od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
  • Foto: Freepik
    Nasilje - između propisa i prakse
  • Foto: Freepik
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: tonodiaz/Freepik
    SAVETI ZA VASPITAČE – Kako podsticati uvažavanje različitosti u vrtiću?
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

  • Ministarstvo pravde

  • Kabinet ministarke bez portfelja

Mapa sajta
Obaveštenje o obradi podataka o ličnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija