- Učite decu socio-emocionalnim veštinama koje će im pomoći da uspostave prijateljske odnose s vršnjacima. Na taj način vaspitači mogu značajno da preduprede pojavu, ponavljanje i jačanje agresivnog ponašanja u vrtiću. Veštine koje značajno smanjuju agresivne sukobe i vršnjačko nasilje su komunikacijske veštine, sposobnost da se bude deo grupe, sposobnost izražavanja osećanja, empatija, briga za sebe i druge, veštine rešavanja problema i sposobnost konstruktivnog rešavanja konflikata.
- Planirajte socio-emocionalno učenje kao redovnu aktivnost u grupi (ne kao jednokratne aktivnosti).
- Budite onakvi ljudi kakvi želite da deca budu kad odrastu. Ponašajte se kao uzori deci. Vi treba da modelujete pozitivna ponašanja, prikladnu emocionalnu kontrolu i konstruktivno izlaženje na kraj sa besom. Svojim odnosom prema deci vi ih učite kako da izražavaju svoje pozitivne i negativne emocije i kako da konstruktivno rešavaju sukobe. Ponašanje modelujete tako što:
- Potkrepljujete poželjna ponašanja dece primenjujući pohvale i nagrade prikladne uzrastu dece.
- Korigujete pogrešne postupke kroz razgovor o fizičkim i emocionalnim posledicama koje deca mogu da dožive kao rezultat uvredljivih reči ili postupaka.
- Sugerišete upotrebu neagresivnih reči i ponašanja u toku interakcije s vršnjacima.
- Pokažite da ste ponosni na decu koja komuniciraju sa drugima na konstruktivan način, brinu o drugima i sarađuju.
- Uspostavite jasna pravila ponašanja u grupi/vrtiću zajedno sa decom. Pravila su neophodan deo u procesu stvaranja okruženja koje potkrepljuje uvažavanje drugih i u kojem se agresivno/ nasilno ponašanje ne prihvata niti toleriše. Deca treba da znaju da u njihovom vrtiću postoje pravila za agresivno/nasilno ponašanje koja im pomažu da se osećaju bezbedno, prihvaćeno i zaštićeno. Uključite i decu u proces donošenja pravila i zajedno s njima definišite posledice nepridržavanja pravila. Takođe, možete sa decom da radite na tome da svako dete postavi ciljeve kojima će težiti kako bi poboljšalo svoje ponašanje i da pohvaljujete svaki napredak dece ka tim ciljevima.
- Pratite ponašanje dece. Nije dovoljno samo da uspostavite pravila; morate i pažljivo da pratite interakcije među decom kako biste blagovremeno zaustavili agresivno ponašanje. Decu je potrebno često podsećati na pravila i na to kakva ponašanja se od njih očekuju. Ukoliko krše pravila, objasnite im šta nije u redu s njihovim ponašanjem i zašto to ponašanje ugrožava druge.
Tekst je preuzet iz pripučnika za vaspitače “VRTIĆ KAO SIGURNO I PODSTICAJNO OKRUŽENjE ZA UČENjE I RAZVOJ DECE”.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje ili bilo koji drugi oblik nasilja to možete da prijavite OVDE.