U okviru pedagoških razmatranja o komunikaciji učenika i nastavnika, uočava se da je primarna briga nastavnika često fokusirana na aspekte sadržaja u kontekstu izvođenja obrazovnih programa. Ovakvo delovanje često ostavlja malo vremena za aktivno slušanje i adaptaciju na potrebe učenika, što može izazvati pojavu negativnih emocija kao što su ljutnja, otpor i frustracija među učenicima u kontekstu usvajanja obrazovnog sadržaja.
Nastava je dinamičan proces, čiji je fokus na ishodima značajan u postizanju efikasnog obrazovnog iskustva. Nastavnik ostvaruje svoju ulogu u prevenciji nasilnog ponašanja učenika primenom relevantnih metoda i oblika rada kako bi podstakao motivaciju i aktivno učešće učenika u nastavnom procesu. Istovremeno, posvećuje pažnju razvoju saradničkih odnosa kroz promociju osećaja pripadnosti i prihvaćenosti unutar vršnjačkog kolektiva, pružajući podršku i pomoć u zajedničkom radu. Izuzetno je značajno obratiti pažnju na individualne potrebe učenika. Poznavanje svakog učenika, fokusiranje na njegove pozitivne osobine, verovanje u sposobnosti učenika te pružanje podrške onima koji pokazuju nepoželjno ponašanje na času su ključni elementi ponašanja nastavnika koji imaju značajnu ulogu u sprečavanju nepoželjnog ponašanja učenika.
Pored toga, iako može zahtevati privremeno smanjenje obrazovnog sadržaja, ovakvi postupci imaju potencijal da značajno obogate obrazovno iskustvo učenika u tekućem trenutku, kao i da imaju dugoročan pozitivan uticaj na njihov odnos i motivaciju prema predmetu.
Autor teksta je Ivan Davidović, stručni saradnik – pedagog iz Zemunske gimnazije i Pedagoškog društva Srbije
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje ili bilo koji drugi oblik nasilja to možete da prijavite OVDE.