Kao pedagog u osnovnoj školi u praksi se susrećem sa različitim dilemama roditelja: U koje aktivnosti su pedagog i psiholog uključeni u radu sa decom i nastavnicima? Kada decu pozivaju na razgovore? Koje radionice organizuju i realizuju u školi?
Uloga i podrška pedagoško-psihološke službe u školi je multidimenzionalna i obuhvata različite oblasti u vaspitno-obrazovnom sistemu.
Pre svega imamo aktuelna dešavanja kojima smo okruženi u digitalnoj eri (veliki uticaj i korišćenje društvenih mreža kod dece u preadolescentskom i adolescentskom periodu).
Pored toga živimo u kapitalističkom društvu u kojem roditelji puno rade, a deca pohađaju nastavu u dve smene. To znači da svake druge nedelje deca budu sama tokom prepodneva dok za to vreme roditelji rade pa se sa članovima porodice vide tek uveče kada se vrate iz popodnevne smene iz škole. Zato je u savremenom društvu uloga škole pre svega vaspitna.
1) Koje aktivnosti realizujemo sa odeljenjskim starešinama i učenicima?
Ovde su na prvom mestu važne preventivne aktivnosti, koje su bitne za građenje i širenje pozitivnih vrlina kod dece. Pa tako u praksi najčešće u dogovoru sa odeljenjskim starešinom realizujemo tematske radionice na aktuelne teme u odeljenju, a to su najčešće:
*Korišćenje društvenih mreža (prednosti i mane)
* Kako pobediti tremu pri usmenom ili pismenom izlaganju?
*Asertivni oblici komunikacije- stop vršnjačkom nasilju
* Različite metode i tehnike uspešnog učenja
*U tuđim cipelama- razumevanje različitih perspektiva
2) Kada se uključujemo u rešavanja problema u odeljenju?
Odeljenjski starešina prevashodno brine o atmosferi u odeljenju, ali i o individualnim karakteristikama svakog đaka. Ova uloga je veoma složena zbog velikog broja učenika posebno u starijim razredima, zato je ovde važna naša podrška i dobra saradnja sa roditeljima učenika. Svako odeljenje ima po dva vršnjačka medijatora koji su prošli obuku sa pedagogom ili psihologom kako mogu da pomognu u rešavanju konflikata i negovanju pozitivne klime u razredu. Kada sumnjamo na bilo koji nivo ili oblik nasilja u saradnji sa odeljenjskim starešinom uključuje se Tim za zaštitu učenika od diskriminacije, nasilja i zlostavljanja. Rukovodilac Tima su pedagog ili psiholog, ali akcenat je na timskoj saradnji između roditelja, nastavnika i učenika. Da bi saradnja bila uspešna od izuzetne važnosti je da roditelji odlazak kod pedagoga ne posmatraju kao vid sankcije i kazne već isključivo kao podršku za dobrobit deteta.
3) Koje aktivnosti organizujemo i realizujemo za roditelje?
Prva i najvažnija uloga pedagoga i psihologa je savetodavna. Ukoliko kod deteta dođe do drastičnih promena u ponašanju usled porodične ili razvojne krize ili ukoliko vam odeljenjski starešina ukaže na promene koje dete pokazuje u školi (problemi u komunikaciji sa vršnjacima ili pad u školskom uspehu) budite otvoreni za dodatnu podršku od pedagoško-psihološke službe.
Takođe, pedagoško-psihološka služba ima značajnu saradnju sa drugim institucijama iz oblasti mentalne podrške. Savetovalište za mlade pruža individualnu podršku deci i njihovim roditeljima. Pored toga Savetovalište za mlade u okviru opština u kojima se škole nalaze organizuje tribine za roditelje koje vode psiholozi, defektolozi ili socijalni radnici. Najčešće teme tribina za roditelje su:
*Negovanje roditeljskih kompetencija i veština
*Različiti stilovi komunikacije sa decom- kako da oslušnemo potrebe deteta
*Roditeljski nadzor i praćenje na društvenim mrežama kod dece
Dakle, kao što je uloga pedagoško-psihološke službe u školi multidimenzionalna tako i mi sarađujemo sa širom mrežom podrške i drugih institucija. Da bi saradnja bila uspešna na prvom mestu je dvosmerna i dobra saradnja sa roditeljima učenika.
Autor teksta je Jelena Jović, školski pedagog.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje ili bilo koji drugi oblik nasilja koje uključuje decu to možete da prijavite OVDE.