Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Vesti
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
    • Partneri
    • Korisni linkovi
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Institucionalno nasilje
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja

    Vesti

    • Vesti
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Prijava nasilja

    Prijava nasilja

    • Formular za prijavu nasilja
    • Provera statusa prijave nasilja
    • Video uputstvo - Kako prijaviti nasilje?
  • Statistika

    Statistika nasilja koja uključuje decu

    • Statistika nasilja koja uključuje decu
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte sa nama
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Čitaj mi

Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti

30. jul 2024.

Nastavnik ima višestruku ulogu u razvoju mlade ličnosti. Ona je edukativna u sticanju znanja iz oblasti koja se predaje, ali je, bar jednako važno, edukativna i u sticanju opštih, životnih znanja i veština. Ona je i negujuća, podstičuća i ima snažan uticaj na razvoj mlade ličnosti. Na neki način, uloga prosvetnog radnika je produžena ruka roditeljstva, odnosno ona ključna uloga koja, van porodičnog okruženja, pomaže mladoj osobi da odraste na najbolji način. Upravo zbog toga što odnos nastavnika i učenika utiče na ključne aspekte razvoja, koncept „Budi ruka koja voli i reč koja sokoli“ koji se tiče zdravog roditeljstva  mogli bismo prevesti u kontekst uloge prosvetnog radnika u razvoju učenika. Taj koncept podrazumeva pet ključnih (5P) celina koje bi bilo važno imati na umu u kontaktu sa učenikom.

  • Pruži – odnosi se na pružanje podrške, ohrabrenja, razumevanja, informacija i saveta učenicima, odnosno pružanje podsticajne nege mladoj ličnosti iz uloge nastavnika; za to je važno dobro poznavati razvojne karakteristike mladih u svakom uzrastu i razumeti njihovo mentalno funkcionisanje, ali i razviti responsivnost odnosno usmerenost nastavnika na potrebe učenika na koje nastavnička uloga treba da odgovori.
  • Preispitaj – odnosi se na preispitivanje i unapređivanje sopstvenih ličnih uverenja i stavova u vezi sa decom, razvojem, načinom na koji prosvetni radnik treba da komunicira sa učenikom, odnosom kakav treba da gradi, vaspitnim i edukativnim metodama koje treba da koristi i izvorom informacija kojima nastavnik veruje (na primer, transgeneracijske poruke o odnosu nastavnik–učenik ne moraju biti adekvatne, dok su stručne informacije zasnovane na dokazima mnogo pouzdaniji izvor).
  • Preskoči – odnosi se one prakse nastavnika koje nisu korisne ili su štetne po učenika (koje struke koje se bave mentalnim zdravljem mladih prepoznaju kao takve) i koje po svaku cenu treba izbeći jer mogu da povrede mladu ličnost i njeno dostojanstvo, da ugroze njen socioemocionalni razvoj i njeno mentalno zdravlje; atmosferu kažnjavanja učenici mogu da dožive kao odmazdu a ne podučavanje, zbog čega je vrlo važno da nastavnik dobro zna koje su prakse štetne i da preduzme sve da ih ne čini.
  • Primeni – odnosi se na primenu širokog spektra opštih, konkretnih i specijalizovanih znanja i veština koje se tiču dobre nastavničke prakse i rada sa učenicima; disciplinu koja se uspostavlja kažnjavanjem treba da zameni pozitivna disciplina, odnosno objašnjavanje, toplina, dosledne granice (ne rigidne već dovoljno fleksibilne za uzrast) i logične posledice usmerene na ponašanje, a ne na ličnost.
  • Potraži – odnosi se na traženje podrške i pomoći u situacijama u kojima nastavnici sami ne mogu da se izbore sa teškoćama u nastavi, u odnosu sa učenicima ili pak ličnim teškoćama (među kojima su i one koje se tiču ličnog mentalnog zdravlja).

Nastavniku uvek može biti od koristi da poznaje razvojne potrebe mladih u školi, da stalno prati kako se njegova komunikacija odražava na učenika (važno je da ne naškodi već da pomogne učeniku) i da bude spreman da stalno unapređuje svoj pristup, da dobro poznaje svoje učenike, da kontinuirano ima na umu njihovu perspektivu (da razume njihove postupke, način razmišljanja, razvojne potrebe) kako bi mogao da bude „korak ispred“ i da uporno i kreativno traži najbolja rešenja (uz adekvatne izvore informacija). Da potraži pomoć ukoliko izazovi i dalje postoje jer opcije postoje − odustajanje kao strategija nije među njima.

Važan preduslov da nastavnik može da pruži pristup koji povoljno deluje na razvoj mlade ličnosti jeste kvalitetan i stabilan odnos koji sa učenicima uspostavlja i održava. A bitan preduslov za to je kontinuitet, kako kontinuitet posvećenosti nastavnika, tako i kontinuitet njegovog prisustva tokom vremena. Važno je mladima obezbediti što veću stabilnost, što se pre svega odnosi na ključnu nastavničku ličnost koja vodi odeljenje, ali i kompletan nastavnički kolektiv koji radi sa odeljenjem. Svaka promena zahteva novu adaptaciju koja predstavlja izazov, pa česte promene mogu dovesti do teškoća uspostavljanja adekvatnog odnosa učenik–nastavnik, doživljaja razočaranja, neizvesnosti i nesigurnosti učenika. Samo nastavnik koji duže prati decu i adolescente može da ih dovoljno upozna da bi mogao adekvatno da prepozna njihove veštine i potrebe, te eventualne promene u ponašanju koje bi ukazivale na problem. S druge strane, jedino kontinuitet kontakta sa nastavnikom omogućava uspostavljanje poverenja kod učenika, koje je izuzetno važno za njihov razvoj, za adekvatno učešće u školskim aktivnostima, ali i za otvaranje nastavniku o eventualnim problemima. Iako nekada nije moguće sprečiti promene nastavnika, važno je da škole obezbede njihov kontinuitet u najvećoj mogućoj meri u kojoj je to izvodljivo i da u slučaju promene pruže podršku i učenicima i novim nastavnicima u povezivanju i adaptaciji.Veoma je važno ovde spomenuti da, kada govorimo o karakteristikama dobrog nastavnika i o ulozi koju nastavnik ima u formiranju mlade ličnosti, mislimo na sve odrasle osobe koje su u kontaktu sa decom i adolescentima sa ciljem da im pruže neku edukativnu delatnost. Osim nastavnika koji sa mladima provode vreme kada se odvijaju nastava i produženi boravak (za mlađu decu), to se odnosi i na sve one koji decu i adolescente podučavaju vannastavnim aktivnostima (sportski treneri, učitelji umetnosti, predavači u sekcijama i drugim edukativnim aktivnostima), bilo da se one organizuju pod krovom škole ili van nje. Svaka odrasla osoba koja kontaktira sa decom i adolescentima u različitim aktivnostima nosi odgovornost za uspostavljanje adekvatnog odnosa sa njima i uticanje na njihov ne samo intelektualni i motorički već i socioemocionalni razvoj.

Tekst je preuzet iz publikacije za vaspitače “MENTALNO ZDRAVLjE U ŠKOLAMA - Zašto je važno, kako prepoznati probleme i kako reagovati”.

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje ili bilo koji drugi oblik nasilja to možete da prijavite OVDE.

Foto: Freepik
Foto: Freepik
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
  • Izvor: Canva
    Nova obuka za nastavnike: Vaspitanje i socijalno-emocionalno učenje u funkciji dobrobiti i celovitog razvoja dece
  • Izvor: Canva
    Vršnjačko nasilje i deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom: Uloga škole i roditelja
  • Photo: Canva
    Koji pristupi i metode učenja mogu napraviti razliku u savremenom obrazovanju?
  • Foto: Freepik  
    Kako reagovati na izlive besa kod dece?
  • Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: Freepik
    Stres i sagorevanje nastavnika
  • Foto: Freepik
    Programiranje i planiranje zaštite od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
  • Foto: Freepik
    Nasilje - između propisa i prakse
  • Foto: tonodiaz/Freepik
    SAVETI ZA VASPITAČE – Kako podsticati uvažavanje različitosti u vrtiću?
  • Foto: Freepik
    Karakteristike dobrog nastavnika
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

  • Ministarstvo pravde

  • Kabinet ministarke bez portfelja

Mapa sajta
Obaveštenje o obradi podataka o ličnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija