Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte nas
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer,
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi

Iskustvo iz prakse: Kako sprečiti vršnjačko nasilje u školama?

Vršnjačko nasilje u školama i van njih je problem sa koji se udruženo moraju boriti: država ,obrazovne institucije i roditelji. Rešavanje ovog problema je jedan od najvećih problema sadašnjice.

Tokom svog rada mogla sam zapaziti neželjena i agresivna ponašanja kod učenika  koja su se tokom vremena ponavljala , a neka su bila za očekivati da će se ponoviti. Najčešći oblici takvog ponašanja  su: pretnje, ogovaranja, fizički ili verbalni napadi kao i pokušaji namernog isključenja pojedinca iz grupe. Posebno aktuelno i veoma zastupljeno među decom drugog ciklusa osnovnog i srednjoškolskog uzrasta  je nasilje koje se odvija uz korišćenje elektronske tehnologije putem društvenih mreža, SMS poruka, četa i internet stranica.

Iz iskustva mogu reći sledeće;

  1. Škole kao obrazovne institucije imaju za cilj da stvore i neguju bezbedno okruženje. Tu su profesori i školsko obezbeđenje i svi su tu da reaguju prema potrebi. Međutim veoma bitna stvar u prevenciji nasilja je edukacija učenika, a po potrebi i nastavnog osoblja u dovoljnoj meri.

Neophodno je da se sa učenicima radi permanentno da bi shvatili: šta je to uopšte nasilje, da im se objasne vrste, oblici, nivoi nasilja, da im se predoči do kog nivoa se u školi postupa savetodavno prema njima, a kada se pokreće disciplinski postupak odnosno da je nasilno ponašanje kažnjivo, da im se objasni pojam zabrana i postupak postupanja u slučaju kršenja zabrana. Sve navedene aktivnosti mogu da se realizuju u okviru rada odeljenske zajednice.

  1. Neophodno je da se sa učenicima radi i po pitanju emocionalne stabilnosti gde se objašnjava značaj tolerancije, poštovanja različitosti , stvara se klima u kojoj se nasilničko ponašanje osuđuje, a s druge strane kod učenika grade za potrebe svakog pojedinca i poštovanje različitosti.

Nedostatak  rada u školama je što  materijal koji se tiče prevencije je ugrađen u plan i program školskih aktivnosti, a to u praksi se ne sprovodi u dovoljnoj meri.

Kako bi se sprečilo agresivno ponašanje učenika posebna pažnja se posvećuje saradnji škole sa roditeljim. Oni redovno dobijaju informacije od škole o ponašanju i uspehu svog deteta i pri prvim znacima problema ili konflikta  među učenicima roditelji su informisani takođe su pozvani da jave školi ukoliko primete bilo kakve promene u ponašanju svog deteta.

Moram naglasiti da je je većina učenika koja se javlja u situacijam da trpi ili sprovodi nasilje uglavnom iz nestabilnih  porodica, deca razvedenih roditelja, jedan od roditelja alkoholičar, slaba materijalna  situacija itd.

Nekada škola iz navedenih razloga ima slabu pomoć ili uopšte i nema potrebnu podršku od strane roditelja u rešavanju problema što je još jedan otežavajući problem u radu.

Neophodno je da preventivne aktivnosti budu ugrađene i predstavljene kao obavezujuće u planu i programu rada odeljenskog srarešine, PP službe i Tima za zaštitu učenika od nasilja jer bi na ovaj način bila bolja edukacija učenika  kao i zaposlenih za šta smatram da je ključ u prevenciji nasilja.

Tekst napisala Mara Jović, pedagog, OŠ “Branko Radičević“, Kosovska Mitrovica.

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.

Photo : Shutterstock
Photo : Shutterstock
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Photo : Shutterstock
    Iskustva iz škole - Kako možemo biti akteri u prevenciji vršnjačkog nasilja čija su meta učenici sa smetnjama u razvoju i...
  • Photo : Shutterstock
    Zašto je važno da se informišemo o inkluzivnom obrazovanju i bolje upoznamo učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom...
  • Photo : Shutterstock
    Šta škola treba da uradi kada se vršnjačko nasilje desi van njenih prostorija?
  • Photo : Shutterstock
    Kako razumno i sa empatijom razgovarati sa adolescentom
  • Photo : Shutterstock
    Primer iz prakse: Školski forum teatar u Poljoprivredno-hemijskoj školi „Dr Đorđe Radić“ Kraljevo
  • Photo : Shutterstock
    Primer iz prakse: Kakve posledice verbalno nasilje ostavlja na učenika?
  • Photo : Shutterstock
    Primer iz prakse: Kako stati na put digitalnom nasilju?
  • Photo : Shutterstock
    Pozitivan primer iz prakse: ŽIVA BIBLOTEKA U POLjOPRIVREDNO-HEMIJSKOJ ŠKOLI “DR ĐORĐE RADIĆ”, KRALjEVO
  • Photo : Shutterstock
    Depresivni adolescent u školskom okruženju
  • Intervju sa Zoranom Milačićem, direktorom Centra za zaštitu odojčadi, dece i omladine Zvečanska
    Intervju sa Zoranom Milačićem, direktorom Centra za zaštitu odojčadi, dece i omladine Zvečanska
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • MTTT

  • CZODO Zvečanska

  • Nacionalna dečija linija

  • Udruženje "Drug nije meta"

  • Kampster

Mapa sajta
Politika privatnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija