Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Vesti
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
    • Partneri
    • Korisni linkovi
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Institucionalno nasilje
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja

    Vesti

    • Vesti
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Prijava nasilja

    Prijava nasilja

    • Formular za prijavu nasilja
    • Provera statusa prijave nasilja
    • Video uputstvo - Kako prijaviti nasilje?
  • Statistika

    Statistika nasilja koja uključuje decu

    • Statistika nasilja koja uključuje decu
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte sa nama
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Čitaj mi

Iskustva iz škole - Kako možemo biti akteri u prevenciji vršnjačkog nasilja čija su meta učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom?

13. maj 2022.

Važnost učešća učenika u životu škole, a posebno učešća u prevenciji nasilja prepoznata je, između ostalog, kroz rad učeničkih parlamenata i vršnjačkih timova. To podrazumeva da učenici budu informisani o svemu što je važno za njihovo funkcionisanje u školi i da se mišljenje učenika o različitim temama uvažava od strane odraslih u školi. Zato učenički parlament i vršnjački tim imaju značajnu ulogu i u osmišljavanju preventivnih aktivnosti i u rešavanju konkretnih situacija vršnjačkog nasilja.

Mnoge škole imaju razvijenu praksu vršnjačkih timova za prevenciju i intervenciju u slučajevima diskriminacije, nasilja i zlostavljanja. Kada je reč o vršnjačkoj diskriminaciji ili nasilju nad učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, postoje brojni načini uključivanja učenika, a najčešći je vršnjačka pomoć i podrška u učenju. Međutim, ne treba zaboraviti da su i u socijalnim situacijama strategije dece i mladih efikasnije nego strategije odraslih. Deca i mladi sa smetnjama u razvoju i invaliditetom žele da znaju da nisu sami i da podršku mogu dobiti od svojih vršnjaka. Tako će steći prijatelje i uklopiti se u zajednicu. Tako će izbeći odbacivanje, etiketiranje, nazivanje pogrdnim imenima, pa i fizičko nasilje ili će im biti lakše da ovakve izazove prevaziđu, ukoliko se dogode.

U nastojanju da omogućimo što širu podršku  ostvarivanju prava svih učenika na obrazovanje i pripremi svih učenika za život u zajednici, izlistaćemo neke vidove angažovanja učenika na širenju inkluzivne kulture u školi, prevazilaženju stereotipa i predrasuda o učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i prevenciji vršnjačkog nasilja nad ovim učenicima. Ovakve aktivnosti doprinose prevazilaženju pogrešno usvojenih obrazaca i razvijanju otvorenosti ka različitostima, sagledavanju problema iz ugla učenika sa smetnjama u razvoju, omogućavaju delovanje na učenike da razvijaju odnos solidarnosti i međusobne pomoći, doprinose razvoju pozitivnog načina komunikacije, osnažuju učenike da govore o problemima etiketiranja, isključivanja, izopštavanja.

Jedna od praksi koju smo u školi u kojoj radim zajednički razvijali jeste Vršnjački tim za podršku inkluziji. Tim je formiran u okviru jednog školskog projekta koji se bavio inluzivnim obrazovanjem, a činili su ga učenici posebno otvoreni za prihvatanje različitosti i spremni da pruže podršku i pomoć drugima. Vršnjački tim se najpre posvetio sopstvenom učenju o inkluzivnom obrazovanju, snimanju stanja, upoznavanju učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i njihovih potreba za podrškom u školi, a zatim je napravio akcioni plan u cilju promocije inkluzije, prihvatanja različitosti, uključivanja svih učenika u različite školske aktivnosti i prevazilaženja predrasuda i angažovao se na realizaciji akcionog plana. Učenici su, takođe, pomagali i nastavnicima u pružanju podrške učenicima u učenju. Naravno, članovi Vršnjačkog tima su i učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, jer samo zajedno možemo da delujemo.

Evo nekih aktivnosti koje su realizovali učenici – članovi Vršnjačkog tima za podršku inkluziji i koje mogu da vam pomognu u osmišljavanju sličnih načina podrške i prevencije diskriminacije i nasilja čija su meta učenici iz osetljivih grupa, uz obavezno učešće svih učenika  u vašim školama:

  • Neposredne ili on-lajn promotivne akcije u školi u cilju upoznavanja svih učenika sa pojmom inkluzivnog obrazovanja, potrebama za dostupnošću obrazovanja, uvažavanjem različitosti i dobitima za sve učenike (korišćenje flajera, bedževa, video priloga...);
  • Radionice na časovima odeljenjskog starešine – obuka članova Vršnjačkog tima kao voditelja radionica u odeljenjima učenika mlađih razreda – radionice na teme – inkluzija i inkluzivno obrazovanje, vrste smetnji u razvoju (igre uloga), prednosti vršnjačkog učenja, nenasilna komunikacija...
  • Kreativne radionice i prodaja produkata na školskim vašarima – izrada produkata koji su u fokusu učeničkih interesovanja uz učešće učenika sa smetnjama u razvoju;
  • Igre bez granica i sportska takmičenja u kojima mogu učestvovati i učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom;
  • Priredbe, iventi i razne manifestacije u školi uz posebne odgovornosti u organizaciji i realizaciji za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom;
  • Učenički forum teatar (dramatizacija tipičnih situacija u školi u kojima su predstavljene različite pozicije učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, sa diskusijom);
  • Prikazivanje edukativnih filmova o inkluzivnom obrazovanju na časovima odeljenjskog starešine ili izbornih predmeta i snimanje kratkih učeničkih filmova, uz podršku pedagoga, psihologa, nastavnika informatike;
  • Aktivnosti sekcija u kojima ravnopravno učestvuju svi učenici, u cilju jačanja samopouzdanja i razvijanja saradnje među učenicima (naprimer, šahovska sekcija kroz koju se posebno podržavaju učenici iz osetljivih grupa);
  • Kampovi u saradnji sa izviđačkom organizacijom ili drugim organizacijama mladih koji uključuju sve učenike;
  • ... (dodajte nove ideje)

Veoma je važno da ove aktivnosti ne budu nametnute od strane odraslih, već da u njihovom iniciranju, osmišljavanju i realizaciji učestvujete vi, uz podršku nastavnika, pedagoga, psihologa, direktora.

Dobit od organizovanja ovakvih aktivnosti ili vašeg angažovanja u vršnjačkom timu nije samo dobit učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom. Ovakvim aktivnostima doprinećete izgradnji podsticajne sredine u svojoj školi za učenje i razvoj i bezbedno okruženje za sve učenike. Učešće u njima pomoći će vam da se i sami osećate prijatno, da upotpunjujete znanja i razvijate kompetencije (komunikacijske veštine, saradnja i timski rad, preduzetništvo, rešavanje problema) koje će vam biti neophodne za budući svet rada i dalje obrazovanje.

Piše Milena Vasić, pedagog, savetnik-spoljni saradnik za inkluzivno obrazovanje, ŠU Požarevac

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.

Photo : Shutterstock
Photo : Shutterstock
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
  • Izvor: Canva
    Nova obuka za nastavnike: Vaspitanje i socijalno-emocionalno učenje u funkciji dobrobiti i celovitog razvoja dece
  • Izvor: Canva
    Vršnjačko nasilje i deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom: Uloga škole i roditelja
  • Photo: Canva
    Koji pristupi i metode učenja mogu napraviti razliku u savremenom obrazovanju?
  • Foto: Freepik  
    Kako reagovati na izlive besa kod dece?
  • Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: Freepik
    Stres i sagorevanje nastavnika
  • Foto: Freepik
    Programiranje i planiranje zaštite od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
  • Foto: Freepik
    Nasilje - između propisa i prakse
  • Foto: Freepik
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: tonodiaz/Freepik
    SAVETI ZA VASPITAČE – Kako podsticati uvažavanje različitosti u vrtiću?
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

  • Ministarstvo pravde

  • Kabinet ministarke bez portfelja

Mapa sajta
Obaveštenje o obradi podataka o ličnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija