Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Vesti
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
    • Partneri
    • Korisni linkovi
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Institucionalno nasilje
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja

    Vesti

    • Vesti
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Prijava nasilja

    Prijava nasilja

    • Formular za prijavu nasilja
    • Provera statusa prijave nasilja
    • Video uputstvo - Kako prijaviti nasilje?
  • Statistika

    Statistika nasilja koja uključuje decu

    • Statistika nasilja koja uključuje decu
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte sa nama
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Čitaj mi

Zašto je važno da se informišemo o inkluzivnom obrazovanju i bolje upoznamo učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u svojim školama?

13. maj 2022.

Učešće dece i mladih u planiranju i realizaciji aktivnosti u cilju  prevencije nasilja u školi, a posebno prevencije nasilja nad učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom veoma je važan doprinos stvaranju inkluzivnog, podsticajnog, zdravog i sigurnog okruženja za rast i razvoj svih učenika.  

Verovatno  u svojoj školi srećete učenike koji su drugačiji, ali koji, kao i vi, žele da učestvuju u različitim školskim aktivnostima, žele da budu uspešni i naravno, žele da se druže i da budu prihvaćeni u grupi vršnjaka. Na osnovu međunarodnih i naših zakonskih dokumenata, učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom imaju ista prava kao i svi drugi učenici i isti pristup obrazovanju i zaštiti od diskriminacije i nasilja. Ipak, pored zakonskih mera, da bi svoja prava ostvarili, potrebno je da se menjaju stavovi pojedinaca i društva, a to znači i stavovi učenika u školi.  

Inkluzivno obrazovanje zasniva se na četiri osnovne ideje:

     1) sva deca i mladi mogu da uče i imaju pravo na obrazovanje i vaspitanje;

     2) deca i mladi najbolje uče u prirodnoj vršnjačkoj grupi i zato im treba omogućiti obrazovanje u redovnim školama;

     3) nastavnici i škole treba da prilagode način rada tako da izlaze u susret potrebama dece i mladih;

     4) nekoj deci i mladima zbog smetnji u razvoju, potrebna je dodatna podrška u obrazovanju.

Od kvalitetno organizovanog inkluzivnog obrazovanja u školama koristi imaju svi – učenici sa smetnjama u razvoju i drugi učenici iz osetljivih grupa jer razvijaju osećanje pripadnosti školskoj zajednici, bolje uče sa vršnjacima i osposobljavaju se za život i rad u zajednici, ali i svi ostali učenici jer se uče da prihvataju različitosti, da pomažu i razvijaju empatiju, da učvršćuju svoje znanje i veštine. Iako se često smatra da ovi učenici traže posebnu pažnju nastavnika, praksa je pokazala da su svi učenici na dobitku kada nastavnici prilagođavaju nastavu i koriste različite metode, tehnike i oblike nastave i učenja u inkluzivnim odeljenjima, jer tada svi lakše učimo. Poznavanje ovih ideja omogućava nam da zauzmemo aktivniji stav u borbi protiv stereotipa i predrasuda koje ometaju kvalitetnije obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i njihovu zaštitu od disriminacije, nasilja i zlostavljanja.

Osim informisanja o inkluzivnom obrazovanju, važan zadatak u razvijanju inkluzivne kulture  za sve učenike u školi koju pohađaju i učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom  jeste upoznavanje ovih učenika, informisanje o tome kakve su njihove jake strane, a u čemu im je potrebna podrška, kako komuniciraju, kako uče, kako uspostavljaju socijalne kontakte,  jer smo skloni da osećamo nelagodu, strah i odbijanje pred nečim što ne poznajemo, a što potom vodi u izbegavanje ili nasilno ponašanje.

Bliže informisanje i upoznavanje suštine inkluzivnog obrazovanja i učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u našim školama doprineće i promeni svesti i direktnom uključivanju učenika u različite preventivne aktivnosti na nivou škole. Praksa je pokazala da upravo učenici mogu da iniciraju najkvalitetnije programe podrške svojim drugovima u odeljenju ili školi. Takođe,  pokazao se da vršnjačka pomoć u učenju daje rezultate u postignućima i onoga ko dobija pomoć i onoga koji poučava, kao i u razvijanju socijalnih veština obe strane i izgradnji manje nasilnog okruženja u školi.

U jednom takvom pokušaju samih učenika, još u prepandemijskom periodu, da ispitaju stavove učenika prema inkluzivnom obrazovanju i identifikuju izazove kako bi inicirali aktivnosti na unapređivanju inkluzivne kulture u svojoj sredini, učenici osnovne i srednje škole u Petrovcu na Mlavi u saradnji sa stručnim saradnicima - pedagozima osmislili su upitnik i anketirali oko 400 učenika (učenika sedmog i osmog razreda osnovne i svih razreda srednje škole). Rezultati su pokazali da je polovina tada anketiranih učenika smatrala da im ne smeta prisustvo učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u svojim odeljenjima, ali da se sa njima ne druže. Čak 60 % anketiranih učenika smatralo je da ovi učenici treba da pohađaju specijalne škole i takav stav su u većoj meri imali srednjoškolci u odnosu na osnovce. Oko 40% anketiranih učenika izjasnilo se da je imalo prilike da vidi da su učenici sa smetnjama u razvoju u njihovim školama bili meta nekog vida nasilja u odeljenju ili školi.

Evo šta su bili ključni zaključci učenika koji su sproveli istraživanje:

  • Realnije smo sagledali stavove svojih vršnjaka i neophodno je da hitno počnemo sa promo-aktivnostima u cilju prihvatanja različitosti i radionicama na časovima odeljenjskog starešine;
  • Uviđamo da i dalje imamo mnogo propusta u uvažavanju prava svih učenika;
  • Ojačani smo novim saznanjima i sada znamo da i mi možemo da delujemo.

Rezultat ovakvih zaključaka bili su kreativni akcioni planovi učeničkih parlamenata usmereni na veće uključivanje učenika iz osetljivih grupa u aktivnosti na nivou škole i na informisanje ostalih učenika o prednostima zajedničkog učenja i druženja, realizovani tokom narednog perioda.

Možda vas ova praksa podstakne da i sami ispitate stavove svojih vršnjaka u školama prema inkluzivnom obrazovanju i njihovu spemnost da prihvate različitosti i pruže podršku učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom kako ne bi bili meta diskriminacije i nasilja. Rezultati koje dobijete mogu vam dati nove ideje kako da obogatite inkluzivnu kulturu u sopstvenom odeljenju ili školi i kako da doprinesete promeni svesti vršnjaka. To će omogućiti i da se neposredno uključite u različite preventivne aktivnosti na nivou škole koje mogu doprineti da se svi učenici osećaju sigurno i prihvaćeno u svojim školskim zajednicama.                                                                                                      

Piše Milena Vasić, pedagog, savetnik-spoljni saradnik za inkluzivno obrazovanje ŠU Požarevac

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.

Photo : Shutterstock
Photo : Shutterstock
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
  • Izvor: Canva
    Nova obuka za nastavnike: Vaspitanje i socijalno-emocionalno učenje u funkciji dobrobiti i celovitog razvoja dece
  • Izvor: Canva
    Vršnjačko nasilje i deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom: Uloga škole i roditelja
  • Photo: Canva
    Koji pristupi i metode učenja mogu napraviti razliku u savremenom obrazovanju?
  • Foto: Freepik  
    Kako reagovati na izlive besa kod dece?
  • Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: Freepik
    Stres i sagorevanje nastavnika
  • Foto: Freepik
    Programiranje i planiranje zaštite od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
  • Foto: Freepik
    Nasilje - između propisa i prakse
  • Foto: Freepik
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: tonodiaz/Freepik
    SAVETI ZA VASPITAČE – Kako podsticati uvažavanje različitosti u vrtiću?
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

  • Ministarstvo pravde

  • Kabinet ministarke bez portfelja

Mapa sajta
Obaveštenje o obradi podataka o ličnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija