Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Vesti
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
    • Partneri
    • Korisni linkovi
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Institucionalno nasilje
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja

    Vesti

    • Vesti
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Prijava nasilja

    Prijava nasilja

    • Formular za prijavu nasilja
    • Provera statusa prijave nasilja
    • Video uputstvo - Kako prijaviti nasilje?
  • Statistika

    Statistika nasilja koja uključuje decu

    • Statistika nasilja koja uključuje decu
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte sa nama
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Čitaj mi

Pojačan vaspitni rad u funkciji prevencije nasilja

20. novembar 2023.

Osim porodice, škola kao obrazovno-vaspitna ustanova ima veoma važnu ulogu u vaspitanju dece i prevenciji društveno neprihvatljivih oblika ponašanja. Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja propisana je obaveza škole da preduzme meru pojačanog vaspitnog rada prema učeniku koji vrši povredu pravila ponašanja u školi ili ne poštuje odluke direktora i organa škole, neopravdano izostane sa nastave pet časova, odnosno koji svojim ponašanjem ugrožava druge u ostvarivanju njihovih prava, kao i u slučaju sumnje da je počinio težu povredu obaveze učenika i povredu zabrane iz članova 110, 111. i 112. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja.

Vaspitni rad sa učenikom obavezno treba sprovoditi uz učešće roditelja, odnosno drugog zakonskog zastupnika (osim u slučajevima kada njihovo uključivanje u postupak nije u najboljem interesu učenika) aktivnostima: u okviru odeljenjske zajednice, stručnim radom odeljenjskog starešine, stručnog saradnika (pedagoga, psihologa) i posebnih timova. Kada je neophodno, škola u vaspitni rad uključuje i nadležne institucije spoljašnje mreže i sarađuje sa ustanovama socijalne, odnosno zdravstvene zaštite, radi određivanja i pružanja podrške učeniku kako bi se postigle pozitivne promene u njegovom ponašanju.

U cilju što kvalitetnijeg planiranja vaspitnog rada, koji treba da bude prilagođen individualnim potrebama učenika, neophodno je uzeti u obzir porodičnu situaciju učenika (deficijentnost porodice, roditeljski stil vaspitanja, socio-materijalni status, zastupljenost antisocijalnog ponašanja članova porodice i dr.), redovnost pohađanja nastave, podatke o vladanju i ponašanju u prethodnom periodu, podatke o vaspitnim i vaspitno-disciplinskim merama ukoliko ih je bilo u prethodnom periodu, efekte izrečenih mera i društveno korisnog odnosno humanitarnog rada, odnos učenika prema školskim obavezama, drugim učenicima i zaposlenima, kao i druge specifičnosti učenika. Na osnovu analize dobijenih podataka napraviti pedagoški profil učenika sa definisanim slabim stranama na čijem unapređivanju treba raditi.

Plan pojačanog vaspitnog rada treba da sadrži kratak opis problema i ponašanja koje treba korigovati kod učenika, opšti cilj – promenu koju želimo da postignemo, specifične ciljeve, aktivnosti kroz koje je planirano ostvarivanje specifičnih ciljeva, rad sa roditeljem, rad sa odeljenjskom zajednicom, nosioce tih aktivnosti, vremensku dinamiku, način evaluacije, načine kojima će se obezbediti ponovno uključivanje svih učesnika nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u širu društvenu zajednicu. Važno je da planirane mere i aktivnosti budu preduzete uz učešće učenika i da budu u skladu sa njegovim razvojnim mogućnostima.

Pedagoška praksa pokazuje da najveći broj učenika ispoljava nasilje prema vršnjacima kao posledicu nerazvijenih (ili nedovoljno razvijenih) socijalnih i komunikacijskih veština, zbog lošeg uticaja spoljašnjeg okruženja i karakteristika porodice, zbog specifičnih individualnih osobina (temperament, crte ličnosti, intelektualni deficit, hiperaktivnost...), kao i zbog loših odnosa sa vršnjacima.   

Imajući u vidu ove činjenice u plan pojačanog vaspitnog rada treba integrisati mere i aktivnosti koje će biti usmerene na otklanjanje napred navedenih faktora rizika uz uvažavanje specifičnih potreba učenika.

   

Tekst je pripredio Dragan Grujić, prosvetni savetnik

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
  • Izvor: Canva
    Nova obuka za nastavnike: Vaspitanje i socijalno-emocionalno učenje u funkciji dobrobiti i celovitog razvoja dece
  • Izvor: Canva
    Vršnjačko nasilje i deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom: Uloga škole i roditelja
  • Photo: Canva
    Koji pristupi i metode učenja mogu napraviti razliku u savremenom obrazovanju?
  • Foto: Freepik  
    Kako reagovati na izlive besa kod dece?
  • Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: Freepik
    Stres i sagorevanje nastavnika
  • Foto: Freepik
    Programiranje i planiranje zaštite od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
  • Foto: Freepik
    Nasilje - između propisa i prakse
  • Foto: Freepik
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: tonodiaz/Freepik
    SAVETI ZA VASPITAČE – Kako podsticati uvažavanje različitosti u vrtiću?
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

  • Ministarstvo pravde

  • Kabinet ministarke bez portfelja

Mapa sajta
Obaveštenje o obradi podataka o ličnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija