Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte nas
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer,
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi

Šta škola treba da uradi kada se vršnjačko nasilje desi van njenih prostorija?

Valentina Andrejić Ristić, savetnik-spoljni saradnik za zaštitu od nasilja podelila je sa nama svoje dosadašnje iskustvo u radu sa decom i borbi protiv vršnjačkog nasilja u ovom tekstu.

Kako na samom početku navodi, škola je obrazovna i vaspitna ustanova i potrebno je da aktivnosti koje se sprovode u njoj budu usmerene u oba ova pravca.

Kada je u pitanju vršnjačko nasilje, mnogo puta je istaknuto da je prevencija najbolje oružje u borbi protiv nasilja. Kroz zanimljive aktivnosti u školi, u kojima je neophodna maksimalna aktivnost učenika, uči se o tome šta je neprihvatljivo ponašanje. I zaista, veoma često, deca čine nasilje, ne znajući da je to što rade neprihvatljivo.

Ukoliko se bilo koji oblik vršnjačkog nasilja desi u školi, postoji zakonom jasno utvrđena procedura u redosledu koraka intervencije (Pravilnik o protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje, ''Službeni glasnik RS'', br. 46/2019. i 104/2020). Međutim, iskustvo govori da škole imaju nedoumicu oko toga koje aktivnosti treba da preduzmu u situaciji kada imaju saznanje da se vršnjačko nasilje desilo van ustanove, dakle van škole i školskog dvorišta, i u vreme kada nije bilo nastave. Šta škola treba da uradi u takvoj situaciji?

Škola ima obavezu da prijavi događaj institucijama koje imaju nadležnost da u toj situaciji reaguju (policiji, školskim upravama, centrima za socijalni rad...), u zavisnosti od procene događaja, a u samoj školi se reaguje tako što se pojačava vaspitni rad sa učenicima koji su učestvovali u sukobu. Bitno je naglasiti to da škola, u ovoj situaciji, ne može da vodi nikakav vaspitno-disciplinski postupak, niti da izriče bilo kakve vaspitne mere.

U vaspitne aktivnosti uključeni su učenici, koji su učesnici sukoba, kao i njihovi roditelji. Te aktivnosti podrazumevaju razgovore sa razrednim starešinom i stručnom službom škole (pedagogom, psihologom...), organizovanje radionica, prisustvo predavanjima, medijaciju i slično, a sve u cilju vaspitnog delovanja na učenike, odnosno, stvaranja pozitivne promene ponašanja i stavova kod učenika. Cilj nam je da oblikujemo učenika tako da može razumeti svoje postupke i  proceniti šta je dobro i loše u njima, a onda i ne ponavljati društveno neprihvatljiva ponašanja, kao što je nasilje.

Ono što je najbitnije u ovakvim situacijama jeste ne zanemariti ovakve događaje i zažmuriti pred očiglednim problemima, a pod izgovorom da se nisu desili ''pod mojim krovom''. Grešimo, ako mislimo da nasilje nije lančana reakcija sa bezbroj različitih manifestacija. Ukoliko smo propustili da adekvatno reagujemo u situaciji tuče između učenika van školskog dvorišta, zasigurno možemo očekivati da će se sledeći nasilni sukob desiti upravo tamo gde ga ne želimo nikako, a to je upravo u našoj školi.

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.

Photo : Shutterstock
Photo : Shutterstock
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Photo : Shutterstock
    Iskustva iz škole - Kako možemo biti akteri u prevenciji vršnjačkog nasilja čija su meta učenici sa smetnjama u razvoju i...
  • Photo : Shutterstock
    Zašto je važno da se informišemo o inkluzivnom obrazovanju i bolje upoznamo učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom...
  • Photo : Shutterstock
    Kako razumno i sa empatijom razgovarati sa adolescentom
  • Photo : Shutterstock
    Primer iz prakse: Školski forum teatar u Poljoprivredno-hemijskoj školi „Dr Đorđe Radić“ Kraljevo
  • Photo : Shutterstock
    Primer iz prakse: Kakve posledice verbalno nasilje ostavlja na učenika?
  • Photo : Shutterstock
    Primer iz prakse: Kako stati na put digitalnom nasilju?
  • Photo : Shutterstock
    Iskustvo iz prakse: Kako sprečiti vršnjačko nasilje u školama?
  • Photo : Shutterstock
    Pozitivan primer iz prakse: ŽIVA BIBLOTEKA U POLjOPRIVREDNO-HEMIJSKOJ ŠKOLI “DR ĐORĐE RADIĆ”, KRALjEVO
  • Photo : Shutterstock
    Depresivni adolescent u školskom okruženju
  • Intervju sa Zoranom Milačićem, direktorom Centra za zaštitu odojčadi, dece i omladine Zvečanska
    Intervju sa Zoranom Milačićem, direktorom Centra za zaštitu odojčadi, dece i omladine Zvečanska
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • MTTT

  • CZODO Zvečanska

  • Nacionalna dečija linija

  • Udruženje "Drug nije meta"

  • Kampster

Mapa sajta
Politika privatnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija