Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte nas
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer,
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi

Kako razumno i sa empatijom razgovarati sa adolescentom

Uspostavljanje veze sa adolescentom je osnova za efikasnu podršku njihovom mentalnom blagostanju i socijalnom i emocionalnom učenju. Kada nekoga volimo, zainteresovani smo za njega i za njegove misli i osećanja. Kako vaše dete raste, komunikacija je jedan od načina da pokažete svoju ljubav i poštovanje prema detetu.

  1. Pokažite interesovanje za ono što je vašem detetu važno kako biste mu pokazali da brinete.
  2. Delite stvari o sebi i pronađite načine da uspostavite veze i pronađete zajednička interesovanja.
  3. Pitajte svoje dete o njegovom mišljenju, pogledima i perspektivama kako biste razumeli njihova osećanja.
  4. Nadogradite komunikaciju koju ste imali sa svojim tinejdžerom kada su bili mlađi – komunikacija je važna od detinjstva pa do odraslog doba, i ako ste vi i vaše dete dobro komunicirali, delili svoja osećanja i misli, veća je verovatnoća da će se to nastaviti kako napreduju kroz adolescenciju.
  5. Vodite računa o govoru tela. Održavanje kontakta očima, potvrdno klimanje glavom, zabrinut pogled ili ohrabrujući osmeh su mali gestovi koji im daju do znanja da obraćate pažnju. Koristite prirodni govor tela i znakove koji čine da vaše dete oseća da ste prisutni, zainteresovani i da vam je zaista stalo. Čak i bez upotrebe reči, možete da kažete da slušate i da vam je važno ono što vaš adolescent govori.
  6. Postavljajte otvorena pitanja kako biste stekli dublje razumevanje kako se vaše dete oseća. Ova pitanja nemaju tačan ili pogrešan odgovor; oni vam jednostavno pomažu da steknete uvid u ono što vaš tinejdžer misli. Na primer, možete pokušati sa bilo kojim od sledećih pitanja: „Možeš li da objasniš šta misliš pod…”, „Zašto se osećaš uznemireno kada…” ili „Šta misliš da bi osećao da…”
  7. Razumite ono što vaše dete govori ponavljajući i parafrazirajući ono što je reklo. Na primer, možete reći: „Ono što čujem da govoriš je da...“ ili „Da li sam u pravu kada mislim da osećaš…“
  8. Dajte pozitivne povratne informacije i afirmacije. Davanje konkretnih trenutnih pohvala može pomoći u izgradnji samopouzdanja i samopoštovanja adolescenata i podstaći ih da nastave sa istim ponašanjem. Na primer, ako vaše dete kaže da se osećalo pod velikim stresom, možete da odgovorite tako što ćete reći: „Hvala što si bio hrabar i što si podelio kako se trenutno osećaš“ ili „Može biti teško reći nekome kada se osećamo stresno. Tako mi je drago što si to podelio sa mnom.”
  9. Potvrdite šta vaš tinejdžer izražava. Ovo može pomoći tinejdžerima da prihvate svoje emocije i da se osećaju bezbedno da se izraze. Na primer, mogli biste da kažete: „Razumljivo je da se trenutno osećaš ljuto, i ja bih se osećao isto na tvom mestu“, „Hvala što si to podelio sa mnom. Može biti teško podeliti sa drugima kada se osećamo tužno“ ili „Žao mi je što čujem da si pod stresom. I ja bih se tako osećao da sam na tvom mestu. Hajde da vidimo zajedno da li možemo nešto da učinimo da pomognemo."
  10. Ponekad vašem tinejdžeru možda neće biti lako da priča o tome šta ga brine, a vi možda ne znate šta da kažete. U redu je objasniti svom detetu da ste tu za njega, da ste spremni da razgovarate i slušate u bilo kom trenutku. Ne forsirajte razgovor ako vaš tinejdžer nije u stanju da opiše šta mu se dešava.
  11. Komunikacija nije samo deljenje poteškoća ili teških osećanja. Važno je da delite smešne stvari, šta je dobro prošlo tokom dana i da nađete prilike da se zajedno smejete i budete nežni na bilo koji način koji je prijatan za vašeg adolescenta. Zabava zajedno i smeh je divan način da se osećate dobro i ojačate svoju vezu!

Pedagog Jelena Jović objasnila nam je o kojim emocijama deca najmanje žele da pričaju i na koji način možemo da podržimo decu da prepoznaju i izraze svoje emocije. Ona navodi da prilikom razvoja adolescenti mogu da se suoče sa različitim preprekama.

-  Oni prolaze kroz fazu adolescentskog egocentrizma. Svesni su da im se dešavaju velike promene koje prati čitavo okruženje i stvaraju osećaj da ih okolina neprestano kritički ocenjuje.

Jović objašnjava da deca mogu sebe da doživljavaju kao jedinstvene i posebne osobe i smatraju da ih niko ne razume i niko ne prolazi kroz slične situacije.

- Tada potiskuju svoja osećanja i ne dele ih sa okolinom, jer smatraju da ne mogu da ih razumeju. Uloga odraslih je da saslušaju decu, da im pomognu kroz primere iz ličnog iskustva, jer su i oni prošli kroz te iste promene.

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.

Photo : Shutterstock
Photo : Shutterstock
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Photo : Shutterstock
    Iskustva iz škole - Kako možemo biti akteri u prevenciji vršnjačkog nasilja čija su meta učenici sa smetnjama u razvoju i...
  • Photo : Shutterstock
    Zašto je važno da se informišemo o inkluzivnom obrazovanju i bolje upoznamo učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom...
  • Photo : Shutterstock
    Šta škola treba da uradi kada se vršnjačko nasilje desi van njenih prostorija?
  • Photo : Shutterstock
    Primer iz prakse: Školski forum teatar u Poljoprivredno-hemijskoj školi „Dr Đorđe Radić“ Kraljevo
  • Photo : Shutterstock
    Primer iz prakse: Kakve posledice verbalno nasilje ostavlja na učenika?
  • Photo : Shutterstock
    Primer iz prakse: Kako stati na put digitalnom nasilju?
  • Photo : Shutterstock
    Iskustvo iz prakse: Kako sprečiti vršnjačko nasilje u školama?
  • Photo : Shutterstock
    Pozitivan primer iz prakse: ŽIVA BIBLOTEKA U POLjOPRIVREDNO-HEMIJSKOJ ŠKOLI “DR ĐORĐE RADIĆ”, KRALjEVO
  • Photo : Shutterstock
    Depresivni adolescent u školskom okruženju
  • Intervju sa Zoranom Milačićem, direktorom Centra za zaštitu odojčadi, dece i omladine Zvečanska
    Intervju sa Zoranom Milačićem, direktorom Centra za zaštitu odojčadi, dece i omladine Zvečanska
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • MTTT

  • CZODO Zvečanska

  • Nacionalna dečija linija

  • Udruženje "Drug nije meta"

  • Kampster

Mapa sajta
Politika privatnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija